STILLEVEN MET LANDSCHAP EN ZEEGEZICHT Over de waarde en toekomst van de Zeeuwse cultuurlandschappen De Terluchtse Weel tussen 's-Heer Arendskerke en 's-Heer Hendrikskinderen vormt een herinnering aan een dijkdoorbraak in 1404. 's-Heer Abtskerke, typisch ringdorp (de kerk in het midden), ontstaan in de middeleeuwen op een hoger gelegen kreekrug. Verborgen geschiedenis in het landschap. Foto: Aad de Klerk, SCEZ. Foto: Aad de Klerk, SCEZ. tekst Jan Kolen Op 8 juni 2011 vergaderde de Raad voor de Cultuur van Zeeland, samen met enkele adviseurs, in Mid delburg over de nieuwe provinciale cultuurnota in wording. De bijeenkomst werd overschaduwd door de rigoureuze bezuinigingen in de cultuursector, die overigens wel te verwachten waren in een tijd van crisis en in een land waar politici al lang geen goede sier meer kunnen maken met onderwerpen als land schap, kunst en cultuur. Cultuurminnend Nederland probeert echter van de nood een deugd te maken door zich ondernemend op te stellen. Tijdens de vergadering in Middelburg werd dan ook uitvoerig gediscussieerd over 'cultureel onderne merschap', 'identiteit' en 'eigenheid', begrippen die inmiddels onlosmakelijk verbonden zijn met de zoge noemde regiomarketing. Wat is Zeeland eigenlijk voor bezoekers en niet te vergeten voor de Zeeuwen zelf? Hoe kan het cultureel erfgoed worden benut om de aantrekkingskracht van de regio te vergroten? En wat is de onderscheidende 'kwaliteit' (nog zo'n begrip) van het Zeeuwse landschap? De 'identiteit' van Zeeland en het Zeeuwse landschap In een beknopte maar informatieve bijdrage voor Het Nederlandse Landschap schrijft de historisch-geograaf Aad de Klerk het volgende: 'Het landschap van Zuidwest-Nederland bestaat niet.1 Dat wil zeggen: er is geen sprake van één, voor de hele regio typerend en uniform landschap.' Niet alleen is de landschappelijke variatie binnen Zeeland buitengewoon groot, ook delen de Zeeuwse landschappen belangrijke kenmer ken met die in het Westland, de Biesbosch, westelijk Noord-Brabant en zelfs het noordelijke zeekleigebied van Friesland en Groningen. Dit is misschien een tegenvaller voor de marketeers, maar maakt Zeeland 12 Zeeuws Tijdschrift 2on 5-8 13 Zeeuws Tijdschrift 2on 3-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2011 | | pagina 8