Frank Kooien, Musée des Regies (Phenomenon Plus), 2011. Maakt deel uit van de tentoonstelling De Ouderwetse Kamer. Foto: Pim Top
Verzameld Werk (Section Folklorique)Foto: Anda van Riet
Het is begonnen met Albert Ochs die van zijn Schotse
Huizen een ontmoetingsplek maakte van kunste
naars. Vele schilders trokken naar Veere, onder ande
ren kunstenaars uit Sint-Martens-Latem, aangetrok
ken ook door de relatief grote huizen die niks kostten.
Daarbij, schilders die in Domburg werkten, trokken
vaak ook naar Veere. En er was die groep Engelse
etsers die op hun zeiltochten Veere aandeden en er
werkten. Met de afsluiting van het Veerse Gat in 1961
ebt de belangstelling van kunstenaars voor Veere weg.
Bert Bakker: 'In 1992 erfde ik het huis in Veere
van mijn tante, Victorine Hefting, oud-directeur van
het Haags Gemeentemuseum. Niet lang daarna belde
mijn zoon dat hij bij een veilinghuis in Amsterdam
een schilderijtje had gezien waar de Veerse toren op
staat. Het bleek van Dirk Koets te zijn, ik heb het
gekocht voor 300 gulden. Daarna volgde een grote
tekening van Vaarzon Morel, Drie Zeeuwse knollen
op de kaai van Veere. En zo begon de verzameling.'
Toen de verzameling in de opvatting van Bakker
compleet was, besloot hij haar weg te schenken.
'Veere is steeds drukker geworden, we zijn er minder.
En we willen het huis ook verhuren. Mijn vrouw en
zoon willen er ook niet mee verder. De verzameling
is af. Alle schilders die iets met Veere te maken heb
ben gehad, zitten erin. Ik dacht aanvankelijk aan het
Rijksmuseum, maar dat bleek niet geïnteresseerd.
In dat geval komt zo'n collectie in het depot om er
nooit meer uit te komen. Het Zeeuws Museum bleek
helemaal niet zo veel van deze schilders te hebben en
toonde zich meteen enthousiast. Ik hoop dat er een
nen. Het museum moet ook gevoel hebben voor wat
komen gaat. Niet in het cultureel erfgoed blijven han
gen dus, hoe mooi die tapijten ook zijn.'
Marjan Ruiter is zich bewust van die noodzaak tot
effectieve samenwerking, ook al is de beeldende kunst
niet de kerntaak van het museum. 'Wij zijn bezig met
het kijken naar mogelijkheden om concreet samen
te werken en de collectie elders te tonen. Ik wil veel
liever uitlenen dan de dingen in depot houden; te veel
musea verzamelen voor het depot. Maar op het gebied
van kunst is in Zeeland ieder te veel met zijn eigen
niche bezig. Om overigens echt tot samenwerking te
komen is er een groot gebouw nodig, en dat zal finan
cieel nu niet kunnen. Ons gebouw is mooi, maar ook
tamelijk onpraktisch, duur in onderhoud en de ruim
tes zijn museaal gezien lastig.'
Schilders van Veere
Onlangs is de collectie beeldende kunst van het
museum flink uitgebreid. Verzamelaar Bert Bakker
heeft zijn collectie 'Schilders van Veere', ongeveer 80
stuks groot, geschonken aan het Zeeuws Museum. De
collectie bestaat uit werk van schilders die in Veere
gewoond of gewerkt hebben. (Voor wie de collectie
wil zien: www.schildersvanveere.nl). Bijzonder eraan
is dat die min of meer afgerond is. Het onderwerp is
geografisch beperkt en trouwens ook kunsthistorisch:
naar een bepaalde plek gaan om er te schilderen is
iets wat schilders van nu niet meer doen. Het gaat
in de collectie-Bakker om de periode tussen 1900 en
i960. Er blijkt ongelooflijk veel geschilderd in Veere.
ïo Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2