Frank Kooien, Musée des Regies (Phenomenon Plus), 2011. Maakt deel uit van de tentoonstelling De Ouderwetse Kamer. Foto: Pim Top Verzameld Werk (Section Folklorique)Foto: Anda van Riet Het is begonnen met Albert Ochs die van zijn Schotse Huizen een ontmoetingsplek maakte van kunste naars. Vele schilders trokken naar Veere, onder ande ren kunstenaars uit Sint-Martens-Latem, aangetrok ken ook door de relatief grote huizen die niks kostten. Daarbij, schilders die in Domburg werkten, trokken vaak ook naar Veere. En er was die groep Engelse etsers die op hun zeiltochten Veere aandeden en er werkten. Met de afsluiting van het Veerse Gat in 1961 ebt de belangstelling van kunstenaars voor Veere weg. Bert Bakker: 'In 1992 erfde ik het huis in Veere van mijn tante, Victorine Hefting, oud-directeur van het Haags Gemeentemuseum. Niet lang daarna belde mijn zoon dat hij bij een veilinghuis in Amsterdam een schilderijtje had gezien waar de Veerse toren op staat. Het bleek van Dirk Koets te zijn, ik heb het gekocht voor 300 gulden. Daarna volgde een grote tekening van Vaarzon Morel, Drie Zeeuwse knollen op de kaai van Veere. En zo begon de verzameling.' Toen de verzameling in de opvatting van Bakker compleet was, besloot hij haar weg te schenken. 'Veere is steeds drukker geworden, we zijn er minder. En we willen het huis ook verhuren. Mijn vrouw en zoon willen er ook niet mee verder. De verzameling is af. Alle schilders die iets met Veere te maken heb ben gehad, zitten erin. Ik dacht aanvankelijk aan het Rijksmuseum, maar dat bleek niet geïnteresseerd. In dat geval komt zo'n collectie in het depot om er nooit meer uit te komen. Het Zeeuws Museum bleek helemaal niet zo veel van deze schilders te hebben en toonde zich meteen enthousiast. Ik hoop dat er een nen. Het museum moet ook gevoel hebben voor wat komen gaat. Niet in het cultureel erfgoed blijven han gen dus, hoe mooi die tapijten ook zijn.' Marjan Ruiter is zich bewust van die noodzaak tot effectieve samenwerking, ook al is de beeldende kunst niet de kerntaak van het museum. 'Wij zijn bezig met het kijken naar mogelijkheden om concreet samen te werken en de collectie elders te tonen. Ik wil veel liever uitlenen dan de dingen in depot houden; te veel musea verzamelen voor het depot. Maar op het gebied van kunst is in Zeeland ieder te veel met zijn eigen niche bezig. Om overigens echt tot samenwerking te komen is er een groot gebouw nodig, en dat zal finan cieel nu niet kunnen. Ons gebouw is mooi, maar ook tamelijk onpraktisch, duur in onderhoud en de ruim tes zijn museaal gezien lastig.' Schilders van Veere Onlangs is de collectie beeldende kunst van het museum flink uitgebreid. Verzamelaar Bert Bakker heeft zijn collectie 'Schilders van Veere', ongeveer 80 stuks groot, geschonken aan het Zeeuws Museum. De collectie bestaat uit werk van schilders die in Veere gewoond of gewerkt hebben. (Voor wie de collectie wil zien: www.schildersvanveere.nl). Bijzonder eraan is dat die min of meer afgerond is. Het onderwerp is geografisch beperkt en trouwens ook kunsthistorisch: naar een bepaalde plek gaan om er te schilderen is iets wat schilders van nu niet meer doen. Het gaat in de collectie-Bakker om de periode tussen 1900 en i960. Er blijkt ongelooflijk veel geschilderd in Veere. ïo Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 10