Terras van het Zeeuws Museum op het Abdijplein in Middelburg. Foto: Anda van Riet
mooie tentoonstelling van komt. En dat het Zeeuws
Museum de Schotse Huizen onder zijn hoede neemt,
als een soort kunsthal. Dat zou nieuwe impulsen kun
nen geven aan de beeldende kunst in Veere.'
Het Zeeuws Museum is blij met de collectie-Bakker.
Het plan is om een deel van de verzameling medio 2012
in het museum te presenteren. Marjan Ruiter: 'Het is
een visueel aantrekkelijke collectie die een goed beeld
geeft van de eerste helft van de twintigste eeuw. Ze zegt
iets over Zeeland in die tijd, over de maatschappij van
toen. Dat is de tweede laag die eronder ligt en waar we
iets mee willen doen. Wat, dat weten we nog niet.'
Een onderscheidend profiel
Het Zeeuws Museum is volop in beweging. Zo wil het
de zichtbaarheid verder vergroten door de collectie
via internet te ontsluiten. Het wil zich onderscheiden
van vergelijkbare cultuurhistorische musea elders in
Nederland. Het museum vertrekt nadrukkelijk vanuit
de eigen collectie, en wil die vooral laten zien. Dat kan
ook anders. Het nieuw geopende Drentse Museum
in Assen, bijvoorbeeld, komt volgend jaar met een
expositie van de Dode Zeerollen, spectaculair, maar
wel kostbaar en niet erg aan Drenthe gebonden. Wim
Scholten, directeur van de Stichting Cultureel Erfgoed
Zeeland (scez), looft het consistente beleid van het
Zeeuws Museum: 'Het is knap dat dit museum zo'n
beleid durft neer te zetten. Alles is vooral gericht op
kijken, niet op een passief historisch verhaal. Toch
is daar bij veel mensen in de provincie wel behoefte
aan. Die willen weten waar ze zijn, waar ze vandaan
komen. Maar dat is het eeuwige conflict tussen wat
'men' wil en wat de relatief kleine groep smaakma
kers teweeg wil brengen. Het Zeeuws Museum heeft
oog voor beide en opereert vanuit een helder profiel,
opmerkelijk voor een relatief klein museum.'
In het recent gepubliceerde rapport Zeeuwse Ein
ders; Kansen voor kunst en cultuur in Zeeland van de
Raad voor de Cultuur Zeeland staan enkele kritische
zinnen over het beleid van het Zeeuws Museum. Met
name gelden die de zichtbaarheid, de samenwerking
met andere instellingen en de profilering. Marjan Rui
ter: 'Wij maken niet één tentoonstelling waar niks uit
de eigen collectie in zit. Voor ons is een tentoonstel
ling de gelegenheid om delen uit de collectie te tonen,
te onderzoeken en te restaureren. We doen dat binnen
de beperkingen van ruimte en financiën. Wat een rol
speelt bij die kritische opmerking over ons profiel is
dat we iets anders doen dan men kennelijk verwacht.
Profilering is voor ons iets anders dan thematisering,
wat men meestal bedoelt. Er zijn al genoeg thematisch
georiënteerde musea zoals het Watersnoodmuseum in
Ouwerkerk, het aanstaande Industriemuseum in Sas
van Gent en het Maritiem MuZEEum in Vlissingen.
Sinds de heropening in 2007 hebben we alles gedaan
om het museum weer draaiend te krijgen, vanuit een
beleid dat erop gericht is te visualiseren. Het museum
moest dringend professionaliseren en innoveren, en
dat met een kleine staf mensen. Dat is gelukt, nu zijn
we toe aan de volgende stap: samenwerking. Maar
alleen als dat iets meer oplevert dan de som der delen.
Samenwerking moet een meerwaarde hebben.'
li Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2