Terras van het Zeeuws Museum op het Abdijplein in Middelburg. Foto: Anda van Riet mooie tentoonstelling van komt. En dat het Zeeuws Museum de Schotse Huizen onder zijn hoede neemt, als een soort kunsthal. Dat zou nieuwe impulsen kun nen geven aan de beeldende kunst in Veere.' Het Zeeuws Museum is blij met de collectie-Bakker. Het plan is om een deel van de verzameling medio 2012 in het museum te presenteren. Marjan Ruiter: 'Het is een visueel aantrekkelijke collectie die een goed beeld geeft van de eerste helft van de twintigste eeuw. Ze zegt iets over Zeeland in die tijd, over de maatschappij van toen. Dat is de tweede laag die eronder ligt en waar we iets mee willen doen. Wat, dat weten we nog niet.' Een onderscheidend profiel Het Zeeuws Museum is volop in beweging. Zo wil het de zichtbaarheid verder vergroten door de collectie via internet te ontsluiten. Het wil zich onderscheiden van vergelijkbare cultuurhistorische musea elders in Nederland. Het museum vertrekt nadrukkelijk vanuit de eigen collectie, en wil die vooral laten zien. Dat kan ook anders. Het nieuw geopende Drentse Museum in Assen, bijvoorbeeld, komt volgend jaar met een expositie van de Dode Zeerollen, spectaculair, maar wel kostbaar en niet erg aan Drenthe gebonden. Wim Scholten, directeur van de Stichting Cultureel Erfgoed Zeeland (scez), looft het consistente beleid van het Zeeuws Museum: 'Het is knap dat dit museum zo'n beleid durft neer te zetten. Alles is vooral gericht op kijken, niet op een passief historisch verhaal. Toch is daar bij veel mensen in de provincie wel behoefte aan. Die willen weten waar ze zijn, waar ze vandaan komen. Maar dat is het eeuwige conflict tussen wat 'men' wil en wat de relatief kleine groep smaakma kers teweeg wil brengen. Het Zeeuws Museum heeft oog voor beide en opereert vanuit een helder profiel, opmerkelijk voor een relatief klein museum.' In het recent gepubliceerde rapport Zeeuwse Ein ders; Kansen voor kunst en cultuur in Zeeland van de Raad voor de Cultuur Zeeland staan enkele kritische zinnen over het beleid van het Zeeuws Museum. Met name gelden die de zichtbaarheid, de samenwerking met andere instellingen en de profilering. Marjan Rui ter: 'Wij maken niet één tentoonstelling waar niks uit de eigen collectie in zit. Voor ons is een tentoonstel ling de gelegenheid om delen uit de collectie te tonen, te onderzoeken en te restaureren. We doen dat binnen de beperkingen van ruimte en financiën. Wat een rol speelt bij die kritische opmerking over ons profiel is dat we iets anders doen dan men kennelijk verwacht. Profilering is voor ons iets anders dan thematisering, wat men meestal bedoelt. Er zijn al genoeg thematisch georiënteerde musea zoals het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk, het aanstaande Industriemuseum in Sas van Gent en het Maritiem MuZEEum in Vlissingen. Sinds de heropening in 2007 hebben we alles gedaan om het museum weer draaiend te krijgen, vanuit een beleid dat erop gericht is te visualiseren. Het museum moest dringend professionaliseren en innoveren, en dat met een kleine staf mensen. Dat is gelukt, nu zijn we toe aan de volgende stap: samenwerking. Maar alleen als dat iets meer oplevert dan de som der delen. Samenwerking moet een meerwaarde hebben.' li Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 11