Windmolenpark in de Koegorspolder bij Terneuzen Gent, waarin op innovatieve wijze wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de agrochemie. De Kanaalzone is weliswaar het eerste bedrijventerrein van Nederland (gesticht door Willem I) dat pas nu, een kleine 200 jaar later, ontsloten wordt door een behoorlijke weg! We werken intensief samen met West-Brabant om de maintenance industrie verder te ontwikkelen. En ook elders in Nederland ontwikkelen de regio's zich in rap tempo. De centrale positie van de Randstad in het oude beeld van Nederland verliest snel zijn economi sche onderbouwing. Wingewesten passé Onlangs sprak ik met een bekende econoom ver bonden aan de Universiteit van Tilburg. Hij noemde Brabant de provincie van 15 procent: 15 procent van de bevolking, op 15 procent van het landoppervlak en er wordt 15 procent van het bruto binnenlands product geproduceerd. Misschien is dat inmiddels zelfs wel meer, maar Brabant ontvangt maar de helft van dat percentage via het Provinciefonds terug van het rijk. Er bestaat daar een gevoel onderbedeeld te zijn. Nu bestaan er gelukkig wel meer ijkpunten dan inwonertal en landoppervlak om tot een rechtvaar dige verdeling van rijksmiddelen te komen, maar het toenemende gevoel van onrechtvaardigheid duidt erop dat de Randstadnorm zijn houdbaarheidsdatum gepasseerd is. Dat gevoel van onrechtvaardigheid gaat zo ver dat er bij tijd en wijle zelfs wordt gerefereerd aan het tijd perk van de generaliteitslanden. Daarvoor moeten we weer even terug naar de tijd van Johan de Witt. Gene raliteitslanden, waaronder Staats-Brabant, vielen in de tijd van de Republiek der Zeven Verenigde Neder landen onder direct bestuur van de Staten-Generaal. Ze dienden als militaire bufferzone en economisch werden ze als wingewesten behandeld door zware belastingen en heffingen op te leggen. Congestie De tweede reden voor de onvermijdelijke kentering in het oude beeld van Nederland is simpel. De Rand stad is gewoon vol, terwijl daarbuiten nog voldoende ruimte is. Uit gegevens van TNO (2006) blijkt dat de bevol kingsdichtheid in de Randstad 30 procent hoger ligt dan in stedelijke gebieden als Londen en Parijs. In Utrecht wachten mensen 8 jaar op een woning en in Zeeland staan ze leeg! En het vreemde is dat we dat nog subsidiëren ook, bijvoorbeeld via sociale huurwo ningen, waarmee de vraag naar woningen in de Rand stad kunstmatig hoog wordt gehouden. De concentratie op de Randstad heeft geleid tot enorme congestieproblemen, torenhoge huizen- en grondprijzen en belasting van het milieu. Ik heb daar nog eens een policy brief van de OESO (de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) van een paar jaar terug op nageslagen. Daarin staat dat het wegennetwerk in de Randstad zwaar verstopt is, met onbetrouwbare reistijden voor meer dan één 16 Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 16