op de vijf reizen tijdens spitsuren. In 2005 was 81 procent van de files in Nederland geconcentreerd in de Randstad. De filevorming is daar erger dan in andere polycentrische gebieden, zoals de Vlaamse Diamant en het Rijn-Ruhrgebied. Er is sprake van tekort aan land. De havenuit breiding in Rotterdam vindt plaats op kunstmatig gecreëerd land in zee, terwijl in het gebied rond Schiphol geen huizen gebouwd kunnen worden van wege geluidshinder. De maatschappelijke kosten van economische groei in de Randstad nemen toe. Eén van de oplossingen ligt in goede verbindingen. Een visie op de infrastructuur en de ruimtelijke ordening in Nederland die gericht is op de ontlasting van de Randstad in plaats van een verdere belasting. Het beleid moet zich niet langer richten op het repareren van knelpunten, die zich natuurlijk in de Randstad concentreren. Dan blijven we achter de feiten aanlo pen. Ook hier moet de fixatie op de Randstad worden losgelaten en worden vervangen door een focus op de zich ontwikkelende regio's. Een andere oplossing, die daarmee hand in hand moet gaan, is natuurlijk het creëren van werkgele genheid buiten de Randstad. Om te beginnen door schaalvergroting van rijksdiensten niet langer hoofd zakelijk ten gunste van de Randstad uit te voeren, zou ik zeggen. Maar het gaat om meer dan de rijksdien sten alleen. Zoals de econoom Dik Wolfson weieens heeft opgemerkt: het gaat erom hoe je de juiste taak op de juiste plaats krijgt. Politiek onhoudbaar Een derde reden voor het einde van centrale positie van de Randstad in ons beeld van Nederland, is dat het politiek niet langer houdbaar is. Gevestigde poli tieke partijen verliezen steun in de grensgebieden. Dit is met name in het zuiden zichtbaar. Dat is in de afgelopen verkiezingen duidelijk gebleken. En voor een belangrijk deel is dat te wijten aan het feit dat die regio's zich onderbedeeld voelen. Dat verandert pas als de Randstadnorm wordt losgelaten. Als er ruimte komt voor differentiatie en een ontwikkelingsvisie die recht doet aan de behoeften en de enorme potentie van de regio's buiten de Randstad op het gebied van wonen, werken en mobiliteit. Als de Randstad niet langer de maat der dingen bepaalt, niet langer de norm is, hoe ziet het nieuwe beeld van Nederland er dan uit? Het nieuwe beeld van Nederland is een land van verschillende regio's, dus niet van de Randstad en de rest, maar van regio's met elk een sterk eigen profiel. En dan heb ik het natuur lijk ook over de mainports Amsterdam en Rotterdam, maar niet uitsluitend en niet per se in de context van de Randstad. Het gaat om regio's waarvan de samen stellende delen elkaar aanvullen en versterken op het gebied van wonen, werken en mobiliteit. Regio's die daardoor in staat zijn zich te ontwikkelen tot een internationale topregio. Daar hoort natuurlijk een pas sende visie op de ruimtelijke ordening in die regio's bij. Daar hoort bij dat er ruimte is voor differentiatie en maatwerk in Nederland en dat de overheersende Randstadfixatie inderdaad verdwijnt. Deltaregio Eén van de regio's met zo'n sterk profiel is onze Delta. Ik denk dan grofweg aan het gebied dat wordt begrensd door Rotterdam in het noorden en West- Brabant in het westen (tot en met Breda) en waarvan zowel Dordrecht als Zeeland deel uitmaken. Deze regio kenmerkt zich door zijn sterk watergerelateerde economie in termen van de havens, industrie, ener gie, logistiek, zilte landbouw, aquacultuur, veiligheid, natuur, toerisme en recreatie. Het is een prachtig cluster van bedrijvigheid en creatieve maakindustrie, die een mooie voedingsbodem biedt voor innovatie op het gebied van water, biobase, energie, maintenance en kustgerelateerde zaken. Persoonlijk geloof ik niet in een zuivere diensteneconomie. Het is bovendien een regio die in staat moet zijn tot een gemeenschap pelijke agenda, omdat veel van de maatschappelijk economische opgaven in de regio juist verbonden zijn aan de delta. En het is een regio die internationaal veel gewicht in de schaal legt. Willen de kansen van zo'n regio, maar ook van andere regio's in Nederland ten volle benut worden, dan moeten we andere accenten gaan leggen in het concept van de gedecentraliseerde eenheidsstaat, zodat er ruimte komt voor differentiatie. Meer accent op gedecentraliseerd, en minder op eenheid. En dan zal het oude beeld van Nederland, van de Randstad en de periferie, eerst moeten worden losgelaten. Gege ven wat ik hiervoor geschreven heb, is dat natuurlijk slechts een kwestie van tijd. Dit is een geredigeerde versie van de toespraak van Karla Peijs, Commissaris van de Koningin in Zeeland, bij de Johan de Wittlezing op 13 oktober 2011 in Dordrecht. 17 Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 17