Een Zeeuwse organist en componist van wereldfaam DE COMEBACK VAN PI ETER BUSTIJ N i&eter Alessandro Simonetto tekst Albert Clement De Nederlandse organist en componist Jan Pieterszoon Sweelinck was in eigen tijd tot ver over de landsgrenzen beroemd. Na de ont sluiting van zijn oeuvre door ijverige musicologen in de afgelopen decennia en de daaropvolgende uitvoeringen van zijn composities door talloze musici is hij thans opnieuw een man van wereldfaam. Recente ontwikkelingen lijken er evenwel toe bij te dragen dat ook een beroemd Zeeuws stadsorganist van weleer in de toekomst op nieuw wereldfaam zal genieten. Lange tijd werd gedacht dat het Nederlandse muziek leven in de periode tussen de alom bekende toonkun stenaar Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) en zijn precies driehonderd jaar later levende collega Alphons Diepenbrock (1862-1921) geen componisten van belang heeft voortgebracht. Maar wie bijvoorbeeld de in 2001 onder redactie van Louis Peter Grijp versche nen, lijvige uitgave Een muziekgeschiedenis der Neder landen eens inkijkt, leert al snel dat die opvatting naar het land der fabelen kan worden verwezen. De muziekwetenschap is een relatief jonge, leven dige discipline die constant tot nieuwe inzichten en vondsten leidt. Zo is het nu nauwelijks voorstelbaar dat veel thans algemeen bekende componisten - zoals een Vivaldi of een Corelli - tot zo'n 75 jaar geleden onder een breed publiek volstrekt in de vergetelheid waren geraakt. Inmiddels is duidelijk geworden dat ook in Zeeland een componist en organist van wereld faam werkzaam is geweest. Het werk van Bustijn Meer dan twintig jaar geleden vroeg ik in het Zeeuws Tijdschrift voor het eerst aandacht voor hem: het betreft de Middelburgse componist, organist en bei aardier Pieter Bustijn (ZT 39 (1989) 4). Hij keert nu terug in dit tijdschrift naar aanleiding van actuele ont wikkelingen. Pieter Bustijn (1649-1729; zijn geboortejaar is inmiddels vastgesteld) is een telg uit een Franstalige familie, 'Bustyn' of'Bustin' genaamd, die in de Neder landen immigreerde en zich spoedig aan de nieuwe omgeving aanpaste. Pieter (toen nog Pierre genoemd) werd in de Waalse kerk te Middelburg gedoopt en heeft als jongeman ongetwijfeld contacten onderhou den met de toenmalige organist van de Nieuwe Kerk aldaar, Remigius Schrijver ("J1681), die tevens stads- beiaardier, componist en leider van het Middelburgse collegium musicum was (zie over hem ZT 40 (1990) 5). Het lijkt waarschijnlijk dat hij als leermeester van 28 Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 28