1 tii* Aim 2 ;-V, V, n - t 1 "1 kt* 1 >1 Pieter Bustijn, begin van het Preludio uit Suitte VIII in het handschrift van Johann Tobias Krebs. Staats- bibliothek zu Berlin - PreuÊischer Kulturbesitz. Musikabteilung mit Mendelssohn-Archiv. Mus. ms. Bach P 801, p. 228. Bustijn heeft gefungeerd; in elk geval volgde Bustijn hem na diens dood op als organist en beiaardier. In eigen tijd was de muziek van Bustijn buiten de landsgrenzen bekend, en niet onder de minsten. In een anthologie van klaviermuziek, samengesteld door Johann Sebastian Bachs verre neef, de compo nist, organist, muziektheoreticus en auteur Johann Gottfried Walther (1684-1748), treffen we Suitte VIII voor klavecimbel van Bustijn aan naast werken van componisten als Bach, Dieterich Buxtehude en Johann Ludwig Krebs. De compositie is hier opgetekend in het handschrift van Johann Tobias Krebs, een leerling van zowel Walther als Bach, waaruit we kunnen opmaken dat het werk voor klavecimbel van Bustijn ook in het muziekonderwijs werd gebruikt. Walther nam Bustijn - aldaar gespeld als 'Bystyn' - ook op in zijn Musicali- sches Lexicon oder Musicalische Bibliothec (Leipzig 1732), waarmee de Middelburgse musicus een plaats kreeg tussen lemma's gewijd aan tal van andere compo nisten uit geheel Europa met wie Walther zijn lezers bekend wilde maken (zie ZT 39 (1989) 4). Er zijn zelfs sterke aanwijzingen om aan te nemen dat niemand minder dan Bach zich liet inspireren door Bustijn en mogelijk zelfs thema's aan diens klavecimbelwerken heeft ontleend (zie hierover o.a. de Introduction in de facsimile-editie, waarover hieronder meer). Van Zelandica en Kruidvat-cd's Van Bustijns composities zijn negen suites voor klave cimbel bewaard; slechts twee exemplaren van de oor spronkelijke druk overleefden de tand des tij dsDeze fraaie druk uit (ca.) 1712 werd destijds bezorgd door de toen wereldberoemde muziekuitgever en -drukker Estienne Roger te Amsterdam, bij wie componisten uit geheel Europa (inclusief de eerdergenoemde Vivaldi en Corelli) hun werken lieten drukken en via agenten over Europa lieten verspreiden. Om te voorkomen dat de verrassend fraaie klavecimbelmuziek van Bustijn in de toekomst wellicht geheel verloren zou gaan, maar uiteraard vooral om het publiek er opnieuw bekend mee te maken, bezorgde ik er in 1992 een uitgave van in facsimile. De uitgave verscheen als deel I in een toen 29 Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 29