Laureys Keldermans tot in zijn laatste levensjaar (1534) heeft gewerkt, is grotendeels verwoest door de aanleg van een tweede rioolbuis naast de eerste boog. De tweede boog werd gelukkig met aarde bedekt. Was het nu echt noodzakelijk om dit bouwwerk van de beroemde architect Keldermans af te breken? Hier is welbewust historie vernietigd. Waarom niet gekozen voor een zware doorzichtige plaat in het wegdek, zoals dit elders in oude steden (bijvoorbeeld Arles) wordt toegepast? Op deze mogelijkheid is vooraf gewezen. Van de ontdekte middeleeuwse Steenbrug mocht uiteindelijk toch de ene pijler blijven staan. Beloofd is dat deze geconserveerd wordt en zichtbaar blijft. Echter, de tweede pijler van de brug zit onder het woonhuis naast de nieuwe betonkade en is dus niet zichtbaar. Omdat dit huis blijft staan, zijn de mon ding van de haven, de loop van de kademuur en de Bollewerckpoort vanaf de Vismarkt maar ten dele zichtbaar, terwijl het juist de bedoeling was de Bolle werckpoort tot blikvanger te maken. Ook hier wreekt zich dat voorafgaand aan het uiteindelijke plan geen proefboringen plaatsvonden en geen uitgebreid his torisch en archeologisch onderzoek gepleegd werd. Half oktober vorig jaar werden de ontdekte oude grote kademuren omvergehaald. Alleen waar de grote trap gevonden werd, bleven enkele meters kademuur aan weerszijden van de trap bewaard. Met puin uit de neergehaalde oude kades wordt een deel dat grenst aan genoemde trap gerestaureerd. Hopelijk wordt op deze plek het Bierkaaiplan toch nog grondig aange past, zodat de loop van de havengeul nog enigszins zichtbaar blijft. Beperkte gemeentelijke capaciteit Gezegd moet worden dat het water straks toch weer Hulst 'binnenkomt', iets wat velen niet meer hadden verwacht in deze economisch benarde tijden. Het Bierkaaiplan is architectonisch een fraai modern ont werp. Maar 'gedurfd', zoals Piet Lombaerde bij de ope ning van de Monumentendagen 2011 in Aardenburg 33 Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 33