Laureys Keldermans tot in zijn laatste levensjaar
(1534) heeft gewerkt, is grotendeels verwoest door de
aanleg van een tweede rioolbuis naast de eerste boog.
De tweede boog werd gelukkig met aarde bedekt. Was
het nu echt noodzakelijk om dit bouwwerk van de
beroemde architect Keldermans af te breken? Hier is
welbewust historie vernietigd. Waarom niet gekozen
voor een zware doorzichtige plaat in het wegdek, zoals
dit elders in oude steden (bijvoorbeeld Arles) wordt
toegepast? Op deze mogelijkheid is vooraf gewezen.
Van de ontdekte middeleeuwse Steenbrug mocht
uiteindelijk toch de ene pijler blijven staan. Beloofd
is dat deze geconserveerd wordt en zichtbaar blijft.
Echter, de tweede pijler van de brug zit onder het
woonhuis naast de nieuwe betonkade en is dus niet
zichtbaar. Omdat dit huis blijft staan, zijn de mon
ding van de haven, de loop van de kademuur en de
Bollewerckpoort vanaf de Vismarkt maar ten dele
zichtbaar, terwijl het juist de bedoeling was de Bolle
werckpoort tot blikvanger te maken. Ook hier wreekt
zich dat voorafgaand aan het uiteindelijke plan geen
proefboringen plaatsvonden en geen uitgebreid his
torisch en archeologisch onderzoek gepleegd werd.
Half oktober vorig jaar werden de ontdekte oude grote
kademuren omvergehaald. Alleen waar de grote trap
gevonden werd, bleven enkele meters kademuur aan
weerszijden van de trap bewaard. Met puin uit de
neergehaalde oude kades wordt een deel dat grenst
aan genoemde trap gerestaureerd. Hopelijk wordt op
deze plek het Bierkaaiplan toch nog grondig aange
past, zodat de loop van de havengeul nog enigszins
zichtbaar blijft.
Beperkte gemeentelijke capaciteit
Gezegd moet worden dat het water straks toch weer
Hulst 'binnenkomt', iets wat velen niet meer hadden
verwacht in deze economisch benarde tijden. Het
Bierkaaiplan is architectonisch een fraai modern ont
werp. Maar 'gedurfd', zoals Piet Lombaerde bij de ope
ning van de Monumentendagen 2011 in Aardenburg
33 Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2