verwacht van een regionaal museum: in beeld brengen
van de sociaal-culturele identiteit door de historie te
reconstrueren. Het Zeeuws Museum moet zich in die
opvatting ontfermen over de Zeeuwse identiteit, wat
die ook moge zijn. De Zeeuwse identiteit, is dat de
optelsom van artefacten, klederdrachten, historische
gebeurtenissen? En als het om geschiedenis gaat,
welke periode is het dan die de Zeeuwse identiteit
bepaalt? Meestal bedoelt men de leefwereld van de
meest nabije voorouders, mensen die nog voortleven
in verhalen van hen die hen nog gekend hebben. De
wereld van de afgelopen 100 jaar, grof gezegd. Maar
het beeld van Zeeland in de twintigste eeuw tot aan de
uitvoering van de Deltawerken is er ook een van stille
armoede, geslotenheid, en soms zelfs achterlijkheid.
Dat is een verhaal dat klederdrachten en gebruiksvoor
werpen niet vertellen.
'De kern van wat wij willen met het museum is
een verhouding aangaan met het Zeeuwse verleden
om een nieuwe, verrassende blik op de toekomst te
geven. Daarom tonen wij niet zo maar de klederdrach
ten, dat is te passief. We halen daar elementen uit die
ook iets zeggen over het heden en de toekomst. De
linnen hemden bijvoorbeeld die deel uitmaakten van
Tentoonstelling Underground. Foto: Anda van Riet
de dracht zijn gemaakt van vlas en dat werd op grote
schaal verbouwd in Zeeuws-Vlaanderen. Wat maakt
vlas interessant als gewas en als product? Daarmee
willen we ook de jongste generatie trekken, door te
laten zien wat 't belang van het erfgoed is, niet als
ouwe rommel, maar als iets wat ook in het hier en nu
waardevol is. Daarom laten we de klederdrachten ook
anders zien. We hebben Paul en Menno de Nooijer
een film laten maken waarin twee jonge dansers zich
ontdoen van de eeuwenoude dracht. Een prachtige
film, die in trage bewegingen laat zien uit welke lagen
de Zeeuwse klederdracht bestaat. Zo willen we de
mensen laten kijken, hen boeien en zo het onderwerp
in trekken om uiteindelijk een educatief doel te die
nen. De film ontmoette nogal wat weerstand, omdat
we het erfgoed lieten dragen door jonge mensen. We
hebben het zeer zorgvuldig gedaan, en bedenk wel: de
klederdracht heeft van zo'n eenmalig gebruik minder
te lijden dan van permanent tentoonstellen. Door
de traditionele dracht zo onconventioneel te tonen,
maken we die tot iets van nu en morgen.'
Herinneringen van morgen
Het Zeeuws Museum heeft onder de vorige directie
7 Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2