van Valentijn Byvanck het roer drastisch omgegooid, en Marjan Ruiter gaat in die lijn verder. Van een traditioneel streekmuseum is het geworden tot een museum van deze tijd met een uitgesproken profiel. Niet langer gericht op het passief conserveren van een voltooid verleden tijd, niet exclusief gefocust op het vertellen van het historische verhaal, en zeker niet bedoeld om exclusief nostalgie en weemoed te voeden. Het museum wil uitdrukkelijk een museum van vandaag zijn dat het verleden naar de actualiteit toe haalt om te laten zien wat het wellicht ook in de toekomst kan betekenen. Vandaag is al geschiedenis. Het is de uitgesproken ambitie om via tentoonstellin gen en manifestaties inhoudelijk de binding duidelijk te maken met de tijd en met de (Zeeuwse) wereld waarin het museum bestaat. Daar hoort zeker bij dat het zich richt op een jonger publiek en dat het zich durft te bewegen buiten de gebaande paden. En boven alles dat de exposities en andere activiteiten gericht zijn op het kijken, veel meer dan op het vertellen van een canoniek verhaal. Het project Eilanden is een voorbeeld van die andere benadering. Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan nodigt het museum inwoners en bezoekers uit om met een camera vast te leggen wat ze graag willen bewaren uit de wereld van nu. Dat levert een verzameling filmmateriaal op, een visueel archief, dat de ontwikkelingen zichtbaar maakt in de huidige cul tuur. Het zijn de herinneringen van de toekomst, de virtuele stijlkamers van morgen. De filmpjes kunnen geüpload worden op internet (www.eilanden.net). Vier filmmakers gaan van het ingezonden materiaal films en documentaires maken die tijdens het festival Film by the Sea in het najaar van 2013 gepresenteerd zullen worden. Op die manier hoopt het Zeeuws Museum vooral ook jonge mensen nog actiever te betrekken bij zijn activiteiten. In 2010 werd het museum in totaal door bijna 40.000 mensen bezocht, waarvan onge veer 20 procent onder de 18 jaar. In de geest van Broodthaers Het museum beheert ook een collectie beeldende kunst. Die beslaat zo'n 1.800 stuks, waarvan er 1.600 eigendom zijn van de provincie. Een deel daarvan hangt en staat in het provinciehuis. Het museum zelf bezit zo'n 200 kunstwerken. Een relatief klein deel dus op een totaal van 30.000 objecten. Marjan Ruiter: 'De beeldende kunst is niet onze kerntaak. Wij maken dan ook geen kunsttentoonstellingen. Wat we wel doen is onze kunstenaars "gebruiken" om onze collec tie te ontsluiten.' Hoe dat ontsluiten vorm kan krijgen, wordt vol gend jaar zichtbaar in het project Verzameld Werk, eveneens in het kader van het jubileum. Uitgangspunt hierbij is het bezoek dat de Belgische conceptuele kunstenaar Marcel Broodthaers in 1970 bracht aan het Zeeuws Museum, op uitnodiging van de eerste direc teur Piet van Daalen. Broodthaers werkte aan een ima ginair museum; met ready mades, onder andere kisten die een museum gebruikt om kunstwerken te vervoe ren, stelde hij de betekenis van het museum in Frage en daarmee ook van het begrip kunst. Van Daalen vroeg hem om objecten uit de museumcollectie te verbinden met diens fictieve Musée d'Art Moderne. Geheel in de conceptuele traditie was dat louter een idee. Maar het idee om kritisch over de functie van een museum te reflecteren is nog steeds actueel. Vandaar dat het Zeeuws Museum die lijn doortrekt en drie kunstenaars heeft gevraagd om in de geest van Broodthaers met andere ogen naar het museum en zijn collectie te kijken onder de naam Verzameld Werk (Section Folkorique). Frank Kooien doet dat door video filmpjes te maken van alledaagse fenomenen die hij in zijn atelier heeft nagebootst. Tezamen vormen ze een virtuele collectie waarbinnen het onderscheid tus sen materieel en immaterieel vervaagt. De Mexicaanse kunstenaar Mariana Castillo Deball onderzoekt de manier waarop de collectie geclassificeerd is. Ze heeft een sculptuur gemaakt die bestaat uit een gigantische dwarsdoorsnede van de museumcollectie waarbij de geijkte manier van ordenen volkomen doorbroken is. James Beckett ten slotte maakt een opstelling van objecten uit de collectie, kopieën en beelden uit een sf-film. Die combinatie negeert de tamelijk kunstma tige scheiding tussen verleden, heden en toekomst. Marjan Ruiter: 'Met dit project willen wij het concept museum dat al 250 jaar bestaat tegen het licht hou den. Het stelt voor ons actuele vragen over het feno meen museum. Zo sluit het naadloos aan bij onze ambitie om de collectie te ontsluiten en de lijn vanuit het verleden naar de toekomst door te trekken.' Roep om samenwerking Het Zeeuws Museum is zichtbaar trots op wat het aan beeldende kunst in de collectie heeft. In het boekje Topstukken pronkt het althans met schilderijen 8 Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 8