Piet Dieleman, Zonder titel, no. 5 uit serie van 6, 1999. Anneke van der Feer, Bieten laden op de Veerse Kaai1953, aquarel op papier.
Collectie PKCZ (Provinciale Kunst Collectie Zeeland) Zeeuws Museum (collectie Bakker)
van Charley Toorop, de Middelburger Piet Dieleman
en natuurlijk Mondriaan die geregeld 's zomers in
Zeeland schilderde. En in het depot bevindt zich nog
meer eigentijdse beeldende kunst, losse stukken die
in het Zeeuws Museum een geïsoleerd bestaan leiden.
Kunst, in de meest algemene zin van het woord, heeft
een context nodig. Alleen zo ontstaat er een verband
dat de dingen herkenbaar maakt en betekenis geeft
en, ook niet onbelangrijk, in waarde laat groeien. Zo'n
grotere context ligt in Zeeland voor het grijpen, bij
wijze van spreken. Er zijn hier drie publieke collec
ties. De Stichting Beeldende Kunst Zeeland, verbon
den aan De Vleeshal, heeft de afgelopen 20 jaar een
belangrijke collectie eigentijdse kunst aangelegd die
bij gebrek aan opslagruimte en geld voor conservering
ondergebracht is bij het muhka in Antwerpen. Verder
is er de kerncollectie Vlissingen en natuurlijk de col
lectie van het Zeeuws Museum. Wat zou er meer voor
de hand liggen dan de grenzen van ieders domein te
overschrijden en te komen tot samenwerking?
Beeldend kunstenaar Loek Grootjans, geboortig uit
Arnemuiden, is er duidelijk over: 'Hoe belangrijk het
ook is om je geschiedenis in beeld te brengen, je moet
tegelijk als museum ook proberen uit het Zeeuwse te
komen. En daarvoor is samenwerking met andere col
lecties noodzakelijk. Een museum moet ambiëren om
open en breed te worden, moet als een bloem leven
en opengaan. De kunst moet je niet ijken in Zeeland,
ijken doe je internationaal. Daarom moet je vanuit de
Zeeuwse bron vertrekken om groter te worden, om de
wereld te laten zien dat hier meer is dan aardappels
en klei, om meer te zijn dan 'lekker onder elkaar'.
Het Zeeuws Museum moet in mijn optiek meer zijn
dan een conglomeraat van wat we al hebben en ken-
9 Zeeuws Tijdschrift 2012 1-2