die daaruit voortvloeien zijn onderzoeksrapportages, cijfermateriaal, presentaties en adviezen. Jeugdmonitor Zeeland is een samenspel tussen Provincie, gemeenten en instellingen. De Provincie en gemeenten bepalen de onderwerpen, SCOOP voert het uit. Inmiddels is al ruim 10 jaar een enorme hoe veelheid aan informatie verzameld. Naast de gelieerde instellingen en maatschappelijke organisaties zijn scholen een grote bron van informatie. Smit: 'Mee werken doen de scholen in het voortgezet onderwijs allemaal, in het primair onderwijs is dit verschillend. De meeste onderzoeken worden gehouden in de vorm van vragenlijsten. Afhankelijk van het onderwerp wor den in samenspraak vragen voorbereid. Om goed te kunnen monitoren, dus de leefsituatie van onze jeugd goed in beeld te kunnen brengen, is het essentieel dat het soort vragen is afgestemd op voorgaande moni toren. Wat soms lastig is omdat in de loop der jaren zaken anders georganiseerd en benoemd zijn, of sterk ontwikkeld, zoals internettoepassingen.' Landelijke ontwikkelingen worden goed in de gaten gehouden. 'Van alle landelijke monitoren is tegenwoordig vaak een database beschikbaar. Op basis van deze informatie kijken we hoe de leefsituatie zich in Zeeland verhoudt tot de landelijke tendensen. Bij grote verschillen kan per groep of regio dan worden onderzocht waar die variabelen vandaan komen of waarop ze zijn gebaseerd. Zo bleek uit een rapport dat, buiten verwachting, de speelplaatsen voor kinde ren in Zeeland ten opzichte van de rest van het land heel erg slecht werden beoordeeld. Gevolg van deze monitoring is dat we niet een advies uitbrengen of een oplossing bieden, maar wel een discussie weten los te maken. Met effect. Veel gemeenten hebben het slechte imago van speelplaatsen opgepakt en er nieuw beleid op uitgevoerd, waardoor de beoordeling sterk is verbeterd. Belangrijkste van de Jeugdmonitor is dat het de verschillen in beeld brengt per wijk, gemeente en regio en voor verschillende categorieën jeugd, bijvoorbeeld verschillen tussen jongens en meisjes of verschillen tussen hoogopgeleide en laagopgeleide jongeren. Bestuurders kunnen aan de hand van deze kennis beleid en uitvoering aanpassen of met de scholen of de jongerenraad doorpraten over de achter gronden en over mogelijke ideeën om verbeteringen te realiseren', aldus Smit. Uniek instrument SCOOP voert elk jaar een brede enquête uit om de Jeugdmonitor Zeeland te voeden met nieuwe informa tie. Vier doelgroepen worden onder de loep genomen om de hele jeugdperiode te dekken: Ouders van jonge kinderen, Groep 6 uit het basisonderwijs, Klas 3 van het voortgezet onderwijs en Jongvolwassenen. Elk jaar wordt één leeftijdscategorie belicht. Elk van de vier leeftijdsgroepen komt dus eens in de vier jaar aan de beurt. 'Zeeland is oprecht geïnteresseerd in het welzijn van zijn jeugd', merkt Jo Hermanns, hoogleraar Opvoedkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Regelmatig reist hij af naar de provincie om mee te denken over de onderzoeken van SCOOP, zo ook over de Jeugdmonitor. Volgens Hermanns is de Jeugdmonitor een uniek instrument om jeugdbeleid vorm te geven. 'Van A tot Z brengt het onderzoek interessante materie. Iedere bewoner zou de monitor moeten lezen', aldus Her manns. Als er dus een organisatie weet hoe het met ons gesteld is, is het SCOOP wel. Smit: 'Ik heb heel lang het gevoel gehad dat er niets in de samenleving ver anderde. Nu wel. De huidige monitor brengt bijvoor beeld in beeld dat jongeren in klas drie van het voort gezet onderwijs minder roken en drinken, meer tijd aan huiswerk besteden en dat de criminaliteit onder jongeren daalt en het pestgedrag ook afneemt. Leuk om te zien is dat jongeren zich steeds meer inzetten als vrijwilliger.' Hermanns onderstreept dat als het monitoren de interesse van de beleidsmakers heeft gewekt, het kan bijdragen aan een gelukkig leven. 'Weten wat er speelt, waar de hiaten liggen en wat te doen met de kansen is een groot goed. Beleid kan anticiperen op de wensen en behoeftes van de samenleving, op het welzijn van onze jeugd. Onderzoek en monito ring toont aan dat het goed gaat met de Nederlandse jeugd. Zeeland vertoont cijfermatig geen afwijkende patronen, zo blijkt uit de Jeugdmonitor Zeeland. Net als de rest van het land is de provincie welvarend, is de kwaliteit van het onderwijs goed. Ik zou het alleen alle provincies gunnen dat er zo goed naar de jeugd gekeken wordt als in Zeeland. Hierin loopt Zeeland duidelijk voorop.' 30 Zeeuws Tijdschrift 2012 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 30