Elly: 'Sinds 2010 verzorgt SCOOP Communities that Care-coaching in het project Opbouwwerkplaats Zee land; Terneuzen, Vlissingen, Middelburg en Goes doen mee. CtC is een van oorsprong Amerikaans programma, dat jeugdproblematiek in kaart brengt en praktische oplossingen biedt in de wijk door het talent van jongeren in te zetten. In de Goese Polder hebben we heel bewust gekozen voor de debatmetho diek Idebate. Goes Noord heeft zo'n 7000 bewoners waaronder relatief veel jongeren. Er waren problemen in het wijkcentrum: de bingospelende ouderen wilden niets weten van het clubje jeugd. We hebben daarom een aantal jongerendebatten georganiseerd en die sloegen geweldig aan. In de wijkcafés voeren nu de jongeren de boventoon, de vaste kern helpt zelfs mee met het organiseren van feesten. De ouderen hebben veel commentaar maar komen vaak niet opdagen, de jongeren komen en werken eraan. De debatwed strijden zijn drukbezocht, met meestal jongens tus sen de 13 en de 20 die geheel volgens de debatregels hun mening komen verkondigen. Met als prijs een medaille. Later hoor je dan van ouders dat die in de woonkamer hangt, of boven het bed.' Laagste van het laagste Hanneke: 'Via Idebate verzorgen we verschillende workshops en trainingen om de debatvaardigheden bij te brengen. Ook train-de-trainer trajecten, waarin jongeren samen met bijvoorbeeld jongerenwerkers of docenten aan de slag gaan en weer andere jongeren trainen. Debatteren gaat over heel gevoelige thema's maar we doen ook onzindebatten om de techniek bij te brengen.' Elly: 'We zijn nu veel bezig in de wijken maar zijn ooit begonnen op scholen. We belden dan om ons debatproject uit te leggen en dan werden we automa tisch doorverwezen naar de havo/vwo-klassen. Met het idee "die anderen kunnen dat toch niet". Maar wij geloven sterk in de mix en richten ons juist het liefste op vmbo en mbo, omdat ze daar vaardigheden leren waar ze hun hele leven lang veel aan hebben.' Hanneke: 'Vermogens die ze meestal niet met de 38 Zeeuws Tijdschrift 2012 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 38