DE DEBATMETHODE VAN SCOOP Grenzen doorbreken op weg naar (zelf)redzaamheid Zeeland vergrijst, jongeren trekken weg. Twee thema's die elke keer weer hoog op de Zeeuwse bestuurlijke agenda's staan. Hoe betrek je nou die jongeren, hoe krijg je ze enthousiast? SCOOP en IDEA gebruiken een bijzonder instrument: het debat. Elly Verkleij en Hanneke Westerhout vertellen. Elly is adviseur sociale en culturele ontwikkeling bij SCOOP en gecertificeerd Communities that Care coach (CtC). Hanneke is projectleider bij IDEA, de International Debate Education Association. Ze werken onder andere samen in Idebate Zeeland, een project dat in drie jaar ruim 400 Zeeuwse scholieren trainde in het debatteren. tekst Marloes Matthijssen paplepel ingegoten hebben gekregen: luisteren naar elkaar, meerdere kanten van een verhaal bekijken, zelf informatie zoeken en die ook kritisch benaderen. En dat alles met zelfvertrouwen presenteren.' Elly: 'Alle klassen kregen samen debattraining, alle leerniveaus door elkaar. Normaal leven een gymna siast en een vmbo'er in totaal gescheiden werelden. Ze praten vrijwel nooit met elkaar en dan heersen er natuurlijk allerlei vooroordelen. Maar tijdens de trai ning merkten ze dat er helemaal niet zoveel verschil was, dat ze dezelfde zorgen en dromen hebben.' Hanneke: 'En dat is het fantastische van het debat: het neemt vooroordelen weg. Je wordt gedwongen om altijd meerdere argumenten voor een stelling te vin den, voor én tegen, nadenken over wat je vindt en of dat echt wel klopt.' Elly: 'Er was van tevoren veel scepsis, zeker op het vmbo. Leraren die de hoop min of meer al hadden opgegeven over het kunnen van hun leerlingen, 'het laagste van het laagste'. Schokkend vond ik dat - als je leraar het al opgeeft, hoe moet je dan de toekomst in? Maar de debatsessies leverden soms ontroerende momenten op: jongeren die voor hun gevoel al lang waren afgeschreven kregen een podium, je zag ze echt groeien. Met leraren die verbaasd en verrast toe keken. Op het ROC Zeeland in Goes is het debat nu een vast onderdeel van het vak burgerschapsvorming.' Jongeren zijn een moetje Het clichébeeld is dat jongeren van nu onverschillig zijn, niets willen, nergens voor te porren zijn. Elly: 'Dat herkennen wij totaal niet. Ze willen wel, maar je moet ze op de juiste manier triggeren. Dan blijkt dat ze juist heel graag willen, enthousiast zijn en veel te vertellen hebben. Neem ze serieus, ga met ze om zoals je zelf ook behandeld wilt worden. De jeugd heeft absoluut een mening, maar weet niet altijd hoe je die moet uiten. Dat durven veel jongeren misschien ook niet, ondanks alle branie. Dus moet je veiligheid in de groep creëren, een onmisbaar element.' Hanneke: 'Met de debattraining beginnen we klein, jezelf voorstellen, één op één gesprekken. Soms met 39 Zeeuws Tijdschrift 2012 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 39