vragen die nergens op slaan - wat is je lievelings kleur? Vanuit een makkelijk begin ga je dan steeds een stap verder. Als ze op hun gemak zijn zie je ze groeien. Je moet voldoende uitdaging bieden, prik kelen, op hun niveau. Hoe je ze benadert is het hele punt. Vaak zijn jongeren een moetje, net zoals oude ren. "Oh ja, we vragen er ook nog wat scholieren bij." Je hebt een relatie nodig en als je die niet onderhoudt kun je niet zomaar zeggen: "hé, kom eens meedoen". Je kunt geen blik jongeren opentrekken. Je moet men sen eerst binden, zelf laten zien wat er te winnen valt.' Niet lukraak iets roepen Hanneke: 'De wijkaanpak heeft een ander karakter dan het debatteren op scholen. Discussie en organi satie gaan samen: wat willen jullie nou dat er gebeurt in de wijk? En daar gaan we dan mee aan de slag, met beleidsmedewerkers, jongerenwerkers en docenten. En die spreken elkaar gelukkig dan ook weer eens. Raar maar waar, de werelden van de professionals zijn vaak net zo gesegregeerd als die van de jongeren: vmbo-vwo, stad-platteland, zwart-wit, Westers-Oos- ters... Je zet mensen bij elkaar die elkaar normaal niet ontmoeten.' Elly: 'En dat is heel belangrijk, vooral nu alles onder leefbaarheid moet vallen. Het woordje welzijn is namelijk niet meer in de mode. Leefbaarheid heeft te maken met emancipatie en participatie, gelijke rechten, over schotten heenkijken. Onbekend maakt echt onbemind.' Hanneke: 'Het goede van Idebate is dat beleids makers direct betrokken worden. We briefen ze ook van tevoren: je krijgt een groep jongeren, die gaan dingen zeggen. Luister ook naar ze, neem ze serieus. Gebruik hun inzichten en ga met ze in gesprek. Het gaat er anders aan toe dan in de politiek, die debatten zijn vaak een slecht voorbeeld. Door elkaar spreken, betogen afkappen om zelf te scoren. Maar het allerbe langrijkste van debatteren is niet praten maar luiste ren. Tijdens trainingen leer je dat. Je kunt niet lukraak iets roepen, het gaat niet om jouw meninkje. Plus: je moet ook weieens iets verdedigen waar je misschien helemaal niet voor bent.' Elly: 'Dat zou iedereen eigenlijk elke week eens moeten doen, als persoonlijkheidsgymnastiek. Een standpunt onderzoeken dat niet het jouwe is, in andermans schoenen staan. Zodat je leert dat er altijd voors en tegens zijn.' Voetbalouders en wethouders Elly: 'Amsterdam - Rotterdam - Zeeland, dat is het rijtje van IDEA'S Debat in de Buurt. Stad versus platteland. Hier in onze provincie knuffelen we de paar jonge ren die we hebben bijna dood, maar toch zijn er veel dezelfde problemen. Je zal nu toch maar jong zijn: geen uitzicht op een vaste baan of een betaalbaar huis, je stu diemogelijkheden op de tocht... De jeugd moet alles zelf creëren en tot hun zeventigste blijven werken.' Hanneke: 'Idebate geeft concreet invulling aan die benodigde zelfredzaamheid. Het geeft ze de juiste gereedschappen, maar ze moeten zelf aan de slag. Daarom zijn ze ook gemotiveerd: het is niet van bovenaf opgelegd, je maakt ze zelf verantwoordelijk. Geef ze een plaats en een tijd, zorg voor de coördina tie en de contacten, de rest moeten ze zelf doen. En ja, ze komen niet altijd, daar moet je realistisch in zijn. Het draait ook niet om het beheersen van perfec te debattechnieken, maar dat jongeren leren om hun mening te uiten op een positieve manier.' Elly: 'En die zelfredzaamheid wordt steeds belang rijker, we moeten allemaal meer verantwoordelijkheid nemen voor de buurt en voor de medemens. Vangnet ten op kleinschaliger niveau. Want de grote structuren werken niet, dat hebben we gezien. Mensen voelen zich niet veilig, kosten zijn torenhoog en extra geld bestaat niet meer. Alles staat of valt met het voorbeeld dat je geeft, als leerkracht, voetbaltrainer en ouder langs de lijn.' Hanneke: 'Dat de debataanpak werkt bleek op een school in Terneuzen, waar jongeren én docenten een debattraining hebben gevolgd. Zij gaan door, want bij scholieren tussen de 13 en 15 jaar nam het aantal geweldsincidenten met de helft af. In plaats van erop los te slaan gingen de scholieren steeds vaker probe ren om conflicten op verbale wijze op te lossen. Dis cussies voeren waar ook echt iets uitkomt...' Elly: 'Daar kunnen veel voetbalouders en wethou ders nog iets van leren.' De SCOOP-debatmethode werpt duidelijk vruch ten af. Het kanaliseert agressie en maakt jongeren klaar voor de steeds complexere wereld waar zij nog lang in zullen moeten leven. 40 Zeeuws Tijdschrift 2012 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 40