B
CANON.
Q.VOD APPOSITVM HST. F.T APPONETVR.
PER VERBVM DEI HENEDICETVR»-
««1 33GMS!5!
IraiA ESEÉ celi BWTS1 I' NSaI
-iüÉisiStir
virgoBBBW poli
SJmZêer wnw r^i
jtp
STELLA I
Afbeelding l. Ghiselin Danckerts, Ave maris stella.Het motet
is - niet later dan in 1535 - canonisch gecomponeerd. Deze
'geleerde' stijl vraagt van degene die het werk zou willen uitvoe
ren bovendien een extra intellectuele inspanning door de wijze
waarop het is genoteerd: op de velden van een schaakbord. De
juiste volgorde van de muzikale segmenten dient dus eerst te
worden gevonden alvorens het werk tot klinken te kunnen bren
gen. (Zie voor een nadere toelichting en oplossing EMZ V.)
publiek toegankelijk te worden gemaakt. Een in
mijn ogen meer dan voortreffelijk initiatief. Al snel
werd duidelijk dat op het gebied van de muziek een
beroep op mij zou worden gedaan. Aangezien ik al
eerder had vastgesteld dat er op dit terrein een flinke
slag te maken viel, leek me dit een prachtig project
voor muziekstudenten van de Roosevelt Academy.
Onderzoek naar aspecten van de Zeeuwse cultuur dat
zou leiden tot publicatie: een buitenkans voor elke
student. Elf discipelen gingen aan de slag en in het
afgelopen semester heeft dit Zeeuws Muziekelftal
flink wat resultaten geboekt. Niet alleen is een grote
hoeveelheid informatie bijeengebracht, maar ook zijn
heel wat nieuwe gegevens aan het licht gekomen. Op
dit moment liggen er circa 250 pagina's Nederlandse
tekst en eenzelfde stapel met Engelse tekst gereed om
een laatste maal geredigeerd en vervolgens gepubli
ceerd te worden. Het aantal lemmata is ten opzichte
van de oorspronkelijke Encyclopedie vertienvoudigd;
bovendien hebben de bijdragen aanzienlijk aan infor-
matiewaarde en omvang gewonnen.
GUISILINVS DANCKERTS.
Q. V A l' V O R V C V 11.
V fi 1 O.
S A 1' I N V 1 PAVCA,
"1 wma
MATER
SVMMI
STELLA
MATEfC
5P0NSA
V1RCO
SVMMI
J3WM1 VEKHS
I sroNSA j
EPTAS I
V-: öhj
VIRGO
I MATERJBHM 5VMM1 r
ïtuguttf aiiitlclKoiiinrTIiiIcbio.'lLricgnciii/ïrcudcbit/ 3imo/re. KLIS.
Muziek van alle tijden
Muziek in Zeeland is van alle tijden. Zo werd Middel
burg op 23 mei 1364 opgeluisterd door een jaarlijkse
processie waarin een groot aantal musici acte de
présence gaf - deze duurbetaalde artiesten moesten
getuigen van het feit dat een ambitieuze stad een
indrukwekkend schouwspel kon organiseren dat
deed denken aan de hoffeesten van de graaf van Hol
land, Albrecht van Beieren. In de twintigste eeuw
waren belangrijke musici te gast bij Nieuwe Muziek:
namen als Xenakis, Cage - om er maar enkelen van
te noemen - zijn onlosmakelijk met Nieuwe Muziek
verbonden. Zij en anderen worden nu beschouwd
als componisten van wereldformaat. Hun verblijf in
Zeeland blijkt ook voor de componisten zelf van uiter
mate groot belang te zijn geweest.
Uit de lange lijst van namen die het afgelopen
semester is ontstaan - beginnend bij de A van Ander
son (zie ZT 41 (1991) 6, p. 214-217) en eindigend bij
de Z van Zefir (zie ZT 62 (2012) 1-2, p. 30) selecteer
ik hier twee namen als voorbeelden van grote compo
nisten die niet eerder in de Encyclopedie van Zeeland
waren opgenomen. Het betreft componisten uit de
Renaissance die beiden afkomstig zijn uit Zeeland
maar hun heil elders zochten. Onder kenners van
muziek uit dit tijdvak zijn ze beslist geen onbekenden
want hun muziekhistorisch belang is groot en hun
muziek is in wezen tijdloos. In eigen tijd genoten ze
grote faam. Teneinde hun kunst in onze tijd opnieuw
onder een breder publiek bekend te maken, werd in
2008 werk van beide componisten uitgevoerd door
het koor Studium Chorale uit Maastricht - deze
uitvoeringen vonden plaats te Hulst, Axel en Tho-
len op initiatief van Stichting NieuwZout. SCOOP
54 Zeeuws Tijdschrift 2012 3-4