Een tweede voorbeeld van zo'n gecompliceerde canon is het zesstemmige motet Crucem sanctam subiit, dat - zoals de titel zou doen vermoeden - in de vorm van een kruis (afbeelding 2) is gepubliceerd. Enkele jaren geleden ontdekte een Italiaanse colle ga van mij in een niet eerder ontsloten bibliotheek een aantal composities dat ook aan Danckerts kan worden toegeschreven; een deel van dit repertoire werd vorig jaar in Utrecht uitgevoerd en leidde tot veel enthou siasme bij het publiek. Deze spectaculaire vondst zal leiden tot een nieuw deel in de hierboven genoemde serie EMZ waarmee ons beeld van deze uit Tholen afkomstige componist weer iets completer zal zijn. Vanaf de vroege jaren 1560 ging zijn gezondheid achteruit. In 1563 begaf hij zich naar de beroemde modderbaden van Tivoli, die vooral lijders aan reuma verlichting schonken. In 1565 werd Danckerts uitein delijk gedwongen zijn werk neer te leggen. Paus Pius IV had het plan opgevat om de Romeinse curie gron dig door te lichten en, indien nodig, te reformeren. De commissie die het pauselijk koor evalueerde, con stateerde enige gebreken bij Ghiselin. Hij mocht dan een prima musicus zijn, maar een goede stem had hij bepaald niet meer. Daarnaast tekenden ze aan dat hij onfatsoenlijk rijk was, wellicht iets te zeer gesteld was op vrouwelijk schoon en feitelijk onbruikbaar was vanwege ziekte. Danckerts werd verzocht terug te treden, en kreeg voor bewezen diensten een pensioen van zes dukaten per maand. Naar alle waarschijnlijk heid overleed hij in 1567. Een Axelse geestelijke met reformatorische sympathieën Wie op internet naar Lupus Hellinck zoekt, kan niet anders dan tot de conclusie komen dat het hier een belangrijk componist betreft, die al decennia gele den het onderwerp vormde voor promotieonderzoek in de Verenigde Staten. Sinds enige tijd was er op grond van aanwijzingen in bronnen aanleiding om te veronderstellen dat deze musicus uit het Zeeuwse Axel afkomstig was. Onderzoek door een van de bovenvermelde discipelen, Dingeman Wolfert (what's in a name), naar deze Lupus in het archief in Axel heeft duidelijk gemaakt dat de familienaam Hellinck (varianten hierop zijn Hallinc, Hallinck, Hellinc en Hellinck) niet alleen veelvuldig in Axel en omstreken voorkwam, maar heeft ook naar een bron geleid waar in Wulfaert Hellinck zelf wordt vermeld. Hierover zal elders uitvoeriger worden gepubliceerd. Hellinck (*c. 1494) was al op jonge leeftijd muzi kaal actief. Hij werd lid van het koor van de St. Donati- us in Brugge in 1506 en verbleef later op verschillende plaatsen, onder meer in Rome. Hij wordt ook vermeld in documenten uit het Vaticaan. Als geestelijke was hij verbonden aan de St. Donatius, waar hij ook in het koor zong. Voor ons is het echter in de eerste plaats zijn oeuvre als componist dat hem zo interessant maakt. Niet alleen genoot dat oeuvre in zijn eigen tijd grote waardering - zijn werken verschenen in druk en werden verspreid in Italië, Frankrijk, de Lage Landen en Duitsland, maar het was ook divers. Naast een aan zienlijk aantal missen, motetten, en chansons (waar aan Franse, maar soms ook Nederlandse teksten ten grondslag liggen) heeft hij opmerkelijk genoeg ook elf Duitse koralen getoonzet, waaruit zonneklaar wordt dat hij sympathie had voor het reformatorische - in elk geval Lutherse-gedachtegoed. Ze werden postuum in 1544 door Georg Rhau gepubliceerd. In Rome zal Hel- lincks actie niet goed gevallen zijn. Dit geldt met zekerheid voor zijn medewerking aan een wedstrijd van rederijkers te Gent in 1539 (het jaar waarin Luther de reformatie in Leipzig inluidde met een preek in de Thomaskirche aldaar). Deze voorstel ling waaraan Hellinck twee jaar voor zijn dood had meegewerkt, werd later door de Rooms-Katholieke kerk op de Index geplaatst - vermoedelijk vanwege de kriti sche opstelling jegens de kerk. Ook in diverse motetten van Hellinck klinken sympathieën voor de hervormer Savonarola door. Dit zou een oorsprong kunnen hebben in het feit dat Hellinck zelf aanwezig is geweest aan het hof van Ferrara, de geboorteplaats van Savonarola. In de Maria Magdalenakerk te Goes zijn aantoon baar missen uitgevoerd van Hellinck. Deze missen zijn, evenals vele andere van zijn werken, nog niet in moderne edities toegankelijk, maar ook daar wordt aan gewerkt, want in samenwerking met Bonnie Black burn (Oxford) bereid ik thans een uitgave van een aantal van Hellincks missen voor. En voor wie niet kan wachten tot een heuse uitvoering van deze prachtige muziek in een Zeeuwse kerk is er goed nieuws: enkele voorbeelden van Hellincks werk kunnen worden beluisterd via internet. Hieronder volgen twee links. Christ lag in Todesbanden: http://www.youtube.com/ watch ?v=cZA2hoW 6 B 2 E Nieuwe Almanack ende Pronosticatie: http://www.youtube.com/ watch ?v=tkowzr8hrfE 56 Zeeuws Tijdschrift 2012 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 56