Signalementen
samenstellingjAN J.B. Kuipers met bijdragen van Mario Molegraaf
Subcultuur uit de mottenballen
Gerard Verhoeven; red. Ellen Gellman e.a.,
PIEKBOEK. 40 jaar De Piek in Vlissingen, 1970-2010.
Vlissingen: de Cultuurwerf/de Piek, 2011. ISBN 978-
90-9026260-4, 24,90.
Angèle Rijken, De Wet tot behoud van ellende.
Middelburg: de Drvkkery Schrijverspodium, 2011.
ISBN/EAN 978-90-70174-48-4, 19,90.
'Wij die de wind van voren en de bijval achteraf krij
gen', aldus het fiere motto van het PIEKBOEK, ont
leend aan 'Koraalzang' van Simon Vinkenoog. Tijdens
de presentatie van het boek op 20 november 2011
droeg Joep Bremmers ook al een gedicht voor van
deze dichter, die bijna levenslang met minstens één
been in allerlei subculturen stond. De 'bijval achteraf'
verhinderde niet dat het tijdstip van presentatie van
dit boek samenviel met een moeilijke periode in het
bestaan van het ooit als sleep-in begonnen poppo
dium en 'cultcafé' De Piek. Het onzekere voortbestaan
overschaduwde de festiviteiten, een situatie die nog
altijd voortduurt. Maar De Piek bestaat nog! (Zie www.
depiek.nl.)
Juli 1970 werden her en der op Walcheren stren-
cilstrookjes verspreid met de tekst 'slapen voor een
piek', een stunt van het piepjonge Vlissings Ontspan
ningscentrum (VOC). De slaapruimte bevond zich
comfortabel achter het hippe café de Hoppit, in een
voormalige huishoudschool aan het Groenewoud. Bin
nen een maand had men 3.000 'piekslapers' binnen
gehaald. Er kwamen snel ook bar- en andere ruimten
bij in De Piek. 'Search For The Sun' (Palingstraat),
concurrent in de alternatieve scene, stopte aan het
eind van het seizoen 1972. De Piek verhuisde naar het
voormalig Katholiek Militair Tehuis aan de Hellebar-
dierstraat en evolueerde tot een belangrijk regionaal
poppodium, waar in de loop der jaren een lange rij
topacts voor het voetlicht trad: Nico, Kevin Coyne,
Ronny Hawkins, Gong, Simple Minds enzovoort
enzovoort.
Anno 2005 vierde De Piek zijn vorige jubileum
met een aantal 'feestweekends', ter gelegenheid waar
van de gemeentesite van Vlissingen meldde: 'De échte
oudere jongeren onder de Vlissingse lezers van deze
pagina weten nog wel waar de naam De Piek vandaan
komt. Voor een piek kon je er overnachten en
kreeg je nog een kopje thee gratis ook. Niet omdat je
thee zo lekker vond, maar dat hoorde bij De Sien, net
als je pakje shag, een blokje stuff in zilverpapier, je
lange haar, de Dopsoos, je Puch of Tomos met hoog
stuur en andere kenmerken van die tijd.' Wees gerust,
bedaagde vijftiger! Die Piek is er niet meer. Als uw
kinderen nu naar De Piek gaan, gaan ze naar een
geaccepteerd en gerespecteerd podium voor jongeren
cultuur in de Hellebardierstraat, nog niet zo lang gele
den fantastisch opgeknapt door de gemeente. Alterna
tief is De Piek gelukkig altijd gebleven. In die zin, dat
er op het podium nog steeds nieuwe bands, groepjes
en DJ's te bewonderen zijn, die aan het begin van een
hopelijk mooie carrière staan. Een gezellige bar, een
altijd tot de verbeelding sprekende programmering en
een sfeer die daarbij hoort, dat maakt De Piek tot een
bijzonder Vlissings podium.
Continuïteit dus in een vluchtige sfeer, getekend
door elkaar razendsnel opvolgende (en ook beïnvloe
dende en bestrijdende) trends, modes en opvattingen
van een zich steeds vernieuwende 'bevolking' van
de jeugdcultuur - hoewel De Piek nu en dan zelfs
nog bezoekers trekt van het eerste uur. Ongeveer
een kwart eeuw al wordt De Piek met tussenpozen
bestierd door Ellen Gellman, aan wie Piekboek is opge
dragen als 'initiator, inspirator, vechter, doorzetter,
dieselmotor, samenbinder en al 25 jaar boegbeeld'. En
als we het hebben over continuïteit sinds het eerste
uur doemt onmiddellijk de figuur van huismeester en
geluidsman Han Roose op, 'een der laatste Mohika
nen van de oude garde van de OVO-klup' (een voor
ganger van De Piek) en nog altijd actief in De Piek.
Het uiterlijk van het door Hans Bommeljé vorm
gegeven Piekboek is zeer duidelijk geïnspireerd op de
ouderwetse elpee en bestaat uit vijf afzonderlijke, zeer
kleurige katems. Het eerste is algemeen en inleidend,
de overige behandelen achtereenvolgens de jaren
6i Zeeuws Tijdschrift 2012 3-4