Han Roose in 1995; foto van Harry de Lange uit het besproken boek
zeventig, tachtig, negentig en tweeduizend. Auteur
Gerard van der Hoeven, die we onder meer kennen
van het boek De Keersluismoord (besproken in Zeeuws
Tijdschrift, 2004 nr. 3/4), zei over die indeling in een
PZC-interview: 'De jaren zeventig zijn de periode van
de hippies, de jaren tachtig van de punk en de doom-
muziek, de jaren negentig van de multiculturele
muziek en de jaren tweeduizend van de nieuwe stijlen
als dance en hiphop.' Omdat popcultuur en jongeren
cultuur parallellen zijn schetst het boek volgens de
auteur 'ook een beeld van de jeugd, van rivaliserende
groepen: punks, skinheads, rasta's, gothics.'
Vooral de jaren tachtig waren een heftige tijd, met
rivaliserende bezoekersgroepen en vechtpartijen in
een allengs legere Piek, die de toch al gemengde repu
tatie van het centrum bepaald geen goed deden. Nog
kenmerkender waren de eeuwige gevechten met de
instanties. Aan de pop- en jongerencultuur kan dus
een aspect worden toegevoegd dat de triade volmaakt:
De Piek als ankerpunt van de rebelse tegencultuur.
De 'bevolking' wijzigde, de sfeer bleef min of meer
hetzelfde.
Zoals dat een eerbiedwaardig etablissement
betaamt heeft De Piek zelfs een eigen spook. Een
meisje in een geel jurkje, maar ook andere verschijn
selen. Han Roose in katern 4, 'de jaren 00': 'Ook
op de bovenverdieping had ik af en toe duidelijk het
gevoel dat er schimmen over mijn schouder meeke
ken. Ook tegenwoordig komt dat nog steeds voor.'
De Piek is op jaren, en intussen een monument van
'immaterieel erfgoed', om maar eens een courante
term te gebruiken. Piekboek is mede door de vele
foto's, bijschriften, overzichten en andere bijlagen
zoals een nuttig register, een geslaagd monumentje
van dit monument geworden. Al speelt de originele
vormgeving de lezer wel parten: als je het boek ver
ticaal houdt vallen de katerns uit het bandje op de
grond, en het formaat is net iets te kloek voor de
gebruikelijke ruimte tussen twee boekenplanken.
Eigenzinnig tot de laatste snik.
62 Zeeuws Tijdschrift 2012 3-4