BOUWEN MET FOTOBEELDEN Filip Dujardin In de lage landen zijn we eraan gewend een stad te herkennen aan het profiel. De kerktorens, inmiddels overvleugeld door de flats, de fabrieken, de huizen. Maar als we dezelfde stad vanaf een torenflat overzien, dan ontvouwt zich een heel andere karakteristiek. Dan zien we daken, tegen elkaar aangelegd als stenen in een mozaïek, in tamelijk willekeurige ordening. In een oudere stad met hoofdzakelijk pannendaken voert de kleur rood de hoofdtoon en heeft de tijd dat rood in verweerde tinten genuanceerd. Ook dat is een fafade, maar dan van bovenaf gezien. Een grillig patroon van daken die de huizen, de straten, de pleinen goeddeels aan het oog onttrekken. Ze zijn er wel, maar we zien er alleen de bovenkant van. Filip Dujardin heeft een installatie gemaakt, geti teld 2x3x5, waarin hij het profiel van de stad heeft gecondenseerd tot een constructie van daken. Daken zonder huizen, een abstractie dus van de werkelijk heid waarin wij wonen, een decorstuk. Hij heeft de stad als een universeel fenomeen teruggebracht tot losse, hellende daken en die samengevoegd tot één beeld. De daken zijn geïnstalleerd in een steigercon structie die 10 meter hoog, 4 meter breed en 6 meter lang is. Dat zijn min of meer de buitenmaten van een modale woning. Het geheel is opgedeeld in modules van 2 bij 2 meter. En in elke module een dak, althans een vorm die daarop lijkt. Want de daken van Dujardin zijn nepdaken. Net zo nep als de kunst stoffen daken die in de moderne seriebouw worden gebruikt en die eruitzien alsof ze samengesteld zijn uit ouderwets gebakken dakpannen. Maar daarvoor blinken ze te mooi. Zoals deze daken van Dujardin die de stad tot een visueel decor maken. Filip Dujardin legt zich toe op architectuurfotogra fie. Om een misverstand te voorkomen: hij fotogra feert niet wat er is, zijn fotomontages representeren geen bestaande wereld. Integendeel, hij bouwt een nieuwe wereld. Hij is een beeldend kunstenaar die architectuur schept met camera en computer. Hij gebruikt foto's van bestaande gebouwen, of van daken zoals in het geval van Fafade 2012, en monteert die beelden digitaal tot een nieuwe, verzonnen architec tuur. Met onbeperkte vrijheid voor de verbeelding, want als fotograaf heeft hij geen last van de limieten van de architect. Dujardin gebruikt zijn beelden als bouwstenen voor de illusie. Zijn bouwsels zien er trouwens verbazingwekkend echt uit, maar het geheel is onmogelijk. De schijn is hier bedrieglijk. In dat opzicht heeft zijn fantasie-architectuur iets weg van de voorstellingen van Esscher. Door de details uit te lichten en te verzelfstan digen, door ze te monteren tot een samenhangend beeld van een nieuwe constructie, dwingt Dujardin tot precies kijken. We willen ontdekken wat er niet klopt. Zoals in de foto van een stedelijk landschap die het affiche is van Fafade 2012. Representeert die foto een bestaande of construeert ze een nieuwe werkelijkheid? Waarom kan het niet wat we zien? Filip Dujardin confronteert ons met de oude, vertrouwde wetmatig heden in de wijze waarop wij onze wereld bouwen. Met dezelfde maten en verhoudingen, met dezelfde vormtaal als waarmee onze huizen al sinds mensen heugenis gebouwd worden, schept hij een nieuwe architectuur die sprekend lijkt op de bestaande. Een architectuur die we kennen en niet kennen. www. filipdu j ardin. be Met bijzondere dank aan Studieburo Mouton; BVBA GUNCO BV; De Melker Buisconcepten. 19

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 17