HET ONZICHTBARE MIDDELBURG Er is alleen nog een koperen plaat die eraan herinnert. Het museum voor hedendaagse kunst dat al op teke ning bestond, is er nooit gekomen. Op 13 september z995 besloot de gemeenteraad van Middelburg om het museum dat ontworpen was door Aldo van Eyck niet te bouwen. Op het plaveisel onder de Graanbeurs op het Damplein ligt de koperen plaat met de naam van de architect en de cijfers 13/IX, verwijzend naar de dag waarop het lot bezegeld werd van het gebouw dat voor altijd een idee zou blijven. Het nu fictieve museum is een voorbeeld van een nooit gebouwde stad. Een immateriële stad die alleen bestaat in het collectieve geheugen. Een stad blijkt veel meer te zijn dan wat fysiek waar neembaar is. Dat geldt voor Middelburg, dat geldt voor elke stad die door de eeuwen heen gegroeid en gemaakt is. De stad die we kennen is een constructie waarvan alleen de buitenkant zichtbaar is, de fa fade dus die de historie, de mentaliteit, de ziel verhult. Hoe verhoudt de zichtbare stad zich met de wereld achter de fafade? Kunnen we een stad authentiek noemen als zoveel onzichtbaar is? De beeldende kunstenaars die bijdragen aan de manifestatie Fafade 2012 stellen die vragen aan de orde. In de publieke ruimte van de stad staan hun installaties die de verborgen werkelijk heid van de stedelijke samenleving zichtbaar maken. Die iets van de ziel blootleggen die achter de architec tuur van de openbare ruimte schuilgaat. Authenticiteit Fafade 2012 wil het denken over de stad en haar architectuur in beweging brengen. Die bedoeling vertrekt vanuit de gedachte dat geen enkele stad werkelijk is zoals ze uiterlijk voorgeeft te zijn, en zeker geen stad als Middelburg met een eeuwenlange geschiedenis. Een stad is een resultaat van de tijd, waarin ze gebouwd, verbouwd, gesloopt, verwoest en weer opgebouwd is en altijd naar de eisen en modes van het moment. Wat betekent het dan als we een stad authentiek noemen? Wat is überhaupt authentici teit? Het begrip heeft nogal wat betekenisnuances en is daarmee net zo polyinterpretabel en flexibel als het fenomeen stad waarmee we het begrip in deze context verbinden. In juridische zin gebruiken we het woord authentiek als we bedoelen dat een akte officieel is geregistreerd, door de notaris is ondertekend en dus in administratieve zin waar is. In de kunst heeft het een iets ruimere connotatie en duidt het vooral aan dat een object niet vervalst is, wat nog helemaal niks zegt over de schoonheid of de waarde. In de taal van de filosoof drukt authenticiteit vooral iets uit wat van de mens zelf uitgaat, in tegenstelling tot wat door de omstandigheden, dus buiten de menselijke wil om, wordt veroorzaakt. Die benadering van het woord geeft inhoud aan wat we de authenticiteit van de stad noemen. En ook al is de stad ook altijd een resultaat van rampen die haar in de tijd zijn overkomen, het is in de eerste plaats een menselijke constructie, naar de wisselende behoeften en mogelijkheden door de eeuwen heen. Als we nu anno 2012 van een authentieke stad spreken, doen we een uitspraak over onze verhouding tot de stedelijke wereld waarin we leven en die we als veilig en vertrouwd ervaren en die beantwoordt aan ons ideaal. Dat is overigens iets anders dan oorspronkelijkheid, waarmee authentici teit gemakkelijk verward wordt. Oorspronkelijkheid of originaliteit is in onze westerse cultuur een ideaal, 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 5