EEN UITGEGUMDE GESCHIEDENIS Joost van den Toorn De stad is een verhaal. En dat verhaal wordt verteld, geschreven, verzwegen, herschreven, en aan de omstandigheden aangepast. Geïdealiseerd heet dat. Zo ongeveer is het gegaan met het verhaal van de Middelburgse stadsheilige Norbertus, een verhaal dat de duistere historie van een andere Middelburger in de vergetelheid heeft geduwd. Een stad is dan een fafade in woorden. Voor Fafade 2012 heeft Joost van den Toorn een beeld gemaakt dat de geschiedenis van Middelburg wil retoucheren. In zijn eigen woorden: ik wil de waarheid terug brengen in het klooster waar Middel burg omheen is gebouwd. Dat klooster is de huidige abdij die in 1127 gesticht werd door de Norbertijner monniken. Achter het triomfantelijke verhaal van hun ordestichter, de later heilig verklaarde Norbertus, gaat een andere geschiedenis schuil die men kennelijk niet wilde weten. Dat is het verhaal van een van de groot ste ketters uit de Nederlandse geschiedenis Tanchelm, ook wel bekend als Tanchelijn. Hij was een priester die in lompen gekleed de rijkdom en macht van de kerk aan de kaak stelde en in Zeeland en Vlaanderen een enorme aanhang had. Hij werd in de buurt van Middelburg geboren en vestigde zich in Antwerpen waar hij in 1115 door een priester werd vermoord. Nor bertus werd er in 1124 door Rome op uit gestuurd om korte metten te maken met zowel de volgers als de ideeën van Tanchelm. Dat is de reden dat Norbertus iconografisch wordt afgebeeld in triomf over de ketter met een monstrans in de hand, verwijzend naar de katholieke eucharistie. Van den Toorn laat Norbertus in zijn beeld boven op de toren prijken die hij ontleent aan het stadswa pen van Middelburg. Onder de toren, eigenlijk als een fundament, zien we de kop van de verzwegen Tan chelm. Daarmee geeft Van den Toorn deze outsider weer zijn plaats in de geschiedenis van Middelburg en corrigeert hij het officiële verhaal. Religie, oorlog en dood zijn thema's die regelmatig in het werk van Van den Toorn terugkeren. Hij bena dert die thematiek het liefst vanuit de intuïtie, niet vanuit de ratio en zeker niet vanuit de canon van de geschiedenis zoals die aan de regels van de heersende macht is aangepast. Van den Toorn gaat bij voorkeur aan de zijlijn staan om vrijelijk te kunnen spreken. Zijn werk ademt ernst en humor, fantasie en ironie en wil de mens een onconventionele spiegel voorhou den. In het geval van Middelburg een andere kijk op de eigen geschiedenis. Vanaf sokkels op de magistratelijke Middelburgse gebouwen: de abdij, het stadhuis, de Vleeshal, vertel len de diverse exemplaren van het beeld ons de ande re geschiedenis, het verhaal dat uitgegumd was. Een verhaal over donkere dagen die in tegenstelling staan tot de grootsheid, het geloof en de rechtvaardigheid waarvan de Middelburgse architectuur wil getuigen. Zo keert het authentieke verhaal terug in Middel burg, ontdaan van de nobele verfraaiingen die nodig zijn om een heiligenleven tot voorbeeld te laten strek ken en aangevuld met een minder aangename histo rische werkelijkheid. In de vorm van een beeld dat in China in drie maten is uitgevoerd, elk in een oplage van 50. De kleinste maat in Blanc de chine, de andere in authentiek porselein. www.joostvandentoorn.nl 63

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 61