Podio del Mondo per I'Arte (voorheen Graanbeurs) van Marinus Boezem deel uit van de werkelijkheid van de stad. Dat maakt het concept stad tot een fluïde begrip, juist omdat de stad onbegrensd is en in voortdurende staat van ver andering verkeert, ook al zien we die niet. Naast de fysieke stad van vandaag, de stad waarin gewerkt en geleefd wordt, is er immers ook de immateriële stad. Daartoe behoort de stad die alleen nog in de herin nering bestaat zoals het Middelburg dat verdwenen is door sloop, vernietiging en herbouw. Er is ook het nooit gebouwde Middelburg dat alleen op de tekenta fel heeft bestaan en archief is geworden. En er is het gedroomde Middelburg dat in de verbeelding bestaat van individuen die de mogelijkheden van de stad zien, zoals stedenbouwkundigen en kunstenaars. Dat is het conceptuele Middelburg, een stad als een verzameling van ideeën die voeding geven aan de werkelijkheid van alledag. Het Podio del Mondo per l'Arte is daar een voor beeld van. In 1976 eigende beeldend kunstenaar Marinus Boezem uit Middelburg zich de ruimte toe onder de voormalige Graanbeurs op het Damplein als een internationaal podium voor conceptuele kunst. In de loop van vijftien jaar brachten allerlei kunste naars in het plaveisel inscripties aan die de weergave zijn van ideeën. Zo wordt een verbeelding op gang gebracht die de mentale ruimte die een stad ook is, eindeloos vergroot. Middelburg staat daar open voor, getuige ook de manifestaties van beeldende kunst en experimentele muziek die hier de afgelopen decen nia hebben plaatsgevonden. Onder de naam Forum werd tussen 1977 en 1987 een keur aan internationaal belangrijke kunstenaars naar Middelburg gehaald waar ze de ruimte kregen voor installaties, performan ces, concerten, lezingen etc. Er is de Vleeshal waar veel belangrijke kunstenaars in het begin van hun car rière geëxposeerd hebben en daarmee Middelburg op de internationale kaart hebben gezet. In Middelburg is een traditie ontstaan om ruim baan te geven aan de kunst en ontvankelijk te zijn voor de ideeën en de reflectie die de kunst met zich meebrengt. In die traditie treedt Fa£ade 2012 dat de stad zelf tot onderwerp van bespiegeling maakt, de stad als een verzameling werkelijkheden die maar ten dele zichtbaar zijn. De genius loei Wat zich achter de complexe fa£ade van de stad afspeelt, is wat de Klassieken de genius loei noemen, de beschermende geest van een plek. Het is die geest die levend moet blijven wil de stad echt authentiek zijn. De veertien kunstenaars die geselecteerd zijn door Thom Schaar, coördinator beeldende kunst, in samenspraak met Kathrin Ginsberg, dircteur CBK Zeeland, hebben in hun zoektocht naar het authentieke Middelburg de stad denkbeeldig in de hand genomen, uiteen gerafeld, bekeken en over dacht. Dat heeft veertien installaties opgeleverd, verspreid over de stad, die iets zichtbaar maken van de binnenkant van de stad. Dat is de metafysische werkelijkheid die onzichtbaar schuilgaat achter de fa£ade. En zoals de fa£ade niet kan bestaan zonder het gebouw erachter, zo kan de stad van nu niet leven zonder kennis van en reflectie op de wereld achter de dingen. Dat is de genius loei die Middelburg in organi sche samenhang met de zichtbare buitenkant echt tot een authentieke stad maakt. Immers, als de waarheid alleen in de fa£ade gelegen is, dan is niets wat het is en is alles wat het lijkt. 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 7