Francisca van Vloten. Foto Arnold van Houtum buitenstaander. Enfin, afstand scherpt de blik, zeiden de ouden. Europees fenomeen Voor de Zeeuwse Boekenprijs (ZBP) werden in de periode tot 2012 49 boeken genomineerd. Om welke genres ging het? Laten we kijken naar de tabel. Het genre geschiedenis scoort het hoogst. Dat viel te ver wachten. Mij trof wel dat de genres biografieën en romans behoorlijk meetellen. Een aangename ver rassing: biografieën en romans lees ik het liefst; het verlichtte de taak die ik voor deze special op me nam. Het aantal boeken in deze twee genres (zestien) komt aardig in de buurt van het aantal in het genre geschie denis (negentien). Dit is nog sterker het geval als de twee kunstboeken worden overgeheveld naar het genre biografieën. Dat kan probleemloos, het is tegen niemands zere been, ook niet tegen dat van de vrouw die bij beide boeken betrokken was in een scheppende rol. Ik heb het over Francisca van Vloten, de nummer drie op mijn persoonlijke hitlijst. Kunsthistorica Francisca van Vloten kreeg de ZBP in 2004 voor haar boek over de kunstenares Mies Elout-Drabbe. Ik geef de volledige titel, dat kan nooit kwaad: Moen. Tussen Toorop en Mondriaan. De kunste nares Mies Elout-Drabbe i8yj-igj6 (Vlissingen: Den Boer De Ruiter 2004). De ZBP-jury 2004 vond dit 'een belangwekkende kunsthistorische studie die iets wezenlijks toevoegt aan het beeld van de kring van kunstenaars te Domburg.' Bij de uitreiking zei de 'dol blije' Van Vloten 'volkomen beduusd' te zijn (Provinci ale Zeeuwse Courant, 5 november 2004). Mies Elout-Drabbe, ook Moen genoemd, vormde samen met Jan Toorop de kern van de kunstenaarsko lonie in Domburg. Hiervan maakten ook de volgende kunstenaars deel uit (plus familie): Bine de Sitter, Arthur en Annie van Schendel en Rik Roland Holst. Andere kunstenaars sloten zich voor korte of langere tijd bij de kolonie aan, onder wie Otto van Rees, Piet Mondriaan, Jacoba van Heemskerck en Marie Tak van Poortvliet. Kunstenaarskolonies waren aan het begin van de twintigste eeuw een Europees fenomeen. Een jaar of tien geleden ben ik er even hevig in geïnteresseerd geweest. In het Singer Museum in Laren kocht ik de catalogus die was verschenen bij een tentoonstelling in het Germanischen Nationalmuseum (Nürnberg): Künstlerkolonien in Europa. Im Zeichen der Ebene und des Himmels (2002). Dit weldoorvoede boekwerk informeert ons over de Nederlandse kunstenaarskolo nies Katwijk, Laren en Oosterbeek; naar Domburg is het vergeefs zoeken. Van Vloten zoomt via Elout-Drabbe in op de begin-twintigste-eeuwse Domburgse microkosmos. Maar zij blijft ook een open oog houden voor de wij dere nationale en Europese context. In die nauwelijks te tillen Duitse catalogus wordt Domburg over het hoofd gezien. Dat dit zeer ten onrechte is, daarvan 9 Zeeuws Tijdschrift 2012 7-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 11