sen en hun verhalen in het boek. De opbrengst van het boek gaat naar KWF kankerbestrijding. Dat was ook een reden om het zelf te doen, zonder uitgever, omdat die toch financieel wil meeprofiteren.' Meer opbrengsten, meer vrijheid. En snelheid: als je kiest voor eigen beheer kun je binnen enkele dagen je boek vasthouden. En het kan nog sneller, met de Espresso Book Machine in het American Bookcenter in Amsterdam. Minder dan zeven minuten doet deze machine erover om jouw boek, of een boek uit de uit gebreide catalogus, te printen en in te binden. Totale vrijheid voor schrijver en lezer. Maar waar onafhankelijke filmmakers en muzi kanten de geuzennaam 'indie' meekrijgen en bewon derd worden vanwege hun rebelsheid en onafhan kelijkheid, worden schrijvers in eigen beheer vaak weggezet als kneuzen en narcisten en hun boeken als inferieur. Egodocumenten, het boek als de nieuwe fifteen minutes of fame. Zie ook de beschuldigende term vanity press: uitgeverijen die verdienen aan de ijdelheid en eerzucht van de schrijver en dus niet aan zijn of haar potentiële publiek. Ze hebben geen streng deurbeleid zoals de reguliere uitgevers en lopen weinig tot geen financiële risico's. Omdat ze alles uitgeven is er geen 'stal' van schrijvers waar prestige en erkenning aan ontleend wordt, begeleiding op het gebied van redactie en publiciteit is meestal afwezig. Geen selectiebeleid, minieme eisen, dus veel kaf en weinig koren. Schrijver Jan J.B. Kuipers multi-genreauteur publiceerde meer dan vijftig boeken en is driemaal vertegenwoordigd voor de Zeeuwse Boekenprijs via Uitgeverij Liverse, Uitgeversmaatschappij Walburg Pers en Dichterbij Beeld) waardeert het anarchistische karakter van eigen beheer. Papier hoeft er niet eens meer aan te pas te komen: maak een pdf of ander digitaal formaat als .epub en zet je boek online, tegen betaling of gratis. Do It Yourself, het punkidioom. Uit liefde voor taal en verhaal. Zonder tussenhandelaren. Kuipers: 'EEet oude uitgeefmodel is ineens mid deleeuws geworden: niet weten wat precies de markt is en dan toch een enorme stapel boeken drukken, in de hoop dat ze niet in de papiermolen verdwijnen.' Volgens cijfers van het Centraal Boekhuis gaan er jaarlijks maar liefst zes miljoen boeken door de ver- snipperaar. Omdat een bestseller nog steeds onvoor spelbaar is, en de kostprijs van een boek nu eenmaal lager in hoge oplages. Dit verkwistende 'schieten met hagel' is niet meer nodig. Kuipers: 'Er ontwikkelen zich allerlei tussenvormen: uitgevers of uitgeefcollec- tieven die op de oude wijze een titel uitbrengen en er publiciteit voor maken, en tevens een kleine oplage op voorhand drukken. Voor het overige werken ze via het pod-principe. Een beetje te vergelijken met de oude small press.' Uitgevers en boekwinkels zijn al een tijd in de problemen, verkoopcijfers lopen terug. Iedereen richt zich op de mythische één miljoen Nederlanders 23 Zeeuws Tijdschrift 2012 7-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 25