'De kleine monsters die ik bedenk zijn me allemaal even dierbaar' Interview met Carlos Ruiz Zafón Carlos Ruiz Zafón (Barcelona 1964), schrijver van de bestsellers De Schaduw van de Wind en Het Spel van de Engel, was onlangs in Nederland voor een signeertournee langs boekwinkels. Aanleiding was de verschijning van zijn nieuwe boek De Gevan gene van de Hemel. In boekhandel De Drvkkery in Middelburg sprak Bo van Scheyen met de Spaanse meesterverteller. tekst en foto Bo van Scheyen Hoe belangrijk is het voor een schrijver om zijn lezers te ontmoeten? Ontmoetingen met lezers zijn voor mij vrij funda menteel. Zij zijn het voor wie ik schrijf, voor wie ik werk. Dankzij hen kon ik verwezenlijken wat ik heb verwezenlijkt. Voor mij, en ik denk voor veel schrij vers, zijn lezers een belangrijk onderdeel van het schrijfproces. Als er geen lezers zijn, als het werk niet wordt gewaardeerd en als wat jij probeert te doen hen niet raakt, is het zinloos. Voor mij is het altijd een beloning om de lezer in het echt te ontmoeten. Ze vertellen wat ze van je werk vinden, wat hen raakt; ze zijn geen commercieel belanghebbenden die aan hun opinie voorwaarden verbinden, nee, hun mening is oprecht. Je krijgt een eerlijk verhaal. Wat lezers ook van je werk vinden, ze kennen geen vooroordelen, ze vellen geen oordeel onder invloed van de publieke opi nie - hun visie is zuiver en ongekunsteld. U neemt graag alle tijd tijdens het signeren Ja, dat probeer ik wel. Het zijn altijd leuke ontmoe tingen. Het enige probleem bij signeersessies is dat de tijd vaak beperkt is terwijl er toch veel mensen naartoe komen. Ik wil niemand tekort doen, maar veel tijd om met iemand te praten is er niet. Vaak is het van: hoi en hoe gaat het? Het is niet de juiste plek om met iemand in gesprek te raken. Daar leent de situatie zich jammer genoeg niet voor. Er staat een lange rij, iedereen schikt zich in die situatie en wacht geduldig op een handtekening. Mensen houden rekening met de persoon die achter hen staat zodat ook hij of zij niet te lang hoeft te wachten. Voor mij blijft het leuk en waardevol. Het signeren herinnert me eraan voor wie ik het allemaal doe. De Gevangene van de Hemel is het derde boek in een serie van vier. Is het denkbaar dat de saga nooit zal eindigen? Nee, nee, hij zal zeker eindigen. Feitelijk is de saga de vrucht van een idee dat ik jaren geleden had voor vier boeken. Het is eigenlijk min of meer een labyrint van verhalen die onderling verweven raken, waartussen een verbinding ontstaat. Maar alles verloopt volgens een van tevoren bedacht plan. Wanneer het straks af is, dan is het ook echt af, dan ben ik klaar. Het wordt geen oneindige serie - het is niet zo dat ik nooit zal loskomen van de wereld die ik geschapen heb. Als ik klaar ben is die wereld voorbij. Er komt nog een vierde boek, en af en toe schrijf ik nog een kort ver haal waarin wellicht aanknopingspunten gevonden kunnen worden met een van die vier delen. Maar het vierde boek is de finale. Bestaat er een Kerkhof der Vergeten Boeken in Barcelona? Of zal dat er misschien komen? Kan het bezocht worden? Je bezoekt het natuurlijk in je verbeelding terwijl je aan het lezen bent. Het is betreurenswaardig, maar een plek zoals het Kerkhof der Vergeten Boeken bestaat niet. Heeft de stad Barcelona, die zo'n grote rol speelt in uw boeken, plannen in die richting? 38 Zeeuws Tijdschrift 2012 7-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 40