Carlos Ruiz Zafón tijdens een signeersessie op 4 september 2012 in De Drvkkery te Middelburg ook omdat ik veel ervaring heb in de filmbranche, ik ken die wereld vrij goed, ik heb er gewerkt, ik weet hoe het eraan toegaat, ik weet hoe de machine werkt. Is het denkbaar dat uw boeken op een dag verfilmd zullen worden? Nee, omdat ik het niet wil. Heel wat mensen hebben intussen al geprobeerd mij ervan te overtuigen dat het mooi zou zijn om de verhalen te laten verfilmen voor het witte doek of voor een televisieserie. Maar ik wijs die plannen altijd af. Ik wil het echt niet. Deze ver halen gaan juist over alle boeken, alle schrijvers, alle lezers, alle literatuur en alle boekverkopers ter wereld die van boeken houden. Het is voor mij helemaal niet nodig dat mijn personages in tv-series of videogames terechtkomen, ze zijn goed zoals ze zijn. Voor mij geen actiehelden, dat hoeft niet voor mij. Een boek blijft een boek en niets maar dan ook niets kan naar mijn mening een verhaal met diepgang, rijkdom en complexiteit beter vertellen dan een boek. Dat is onder meer de reden dat ik verfilmingen afwijs, maar U heeft toch scenario's geschreven? Ik ben scenarioschrijver geweest en heb de helft van mijn leven in Los Angeles gewoond. De meeste vrien den die ik daar ken komen allemaal uit de filmindu strie. Ik heb de filmwereld ook nooit helemaal vaarwel gezegd, dus ik weet echt wel wat er zou gebeuren of wat me te wachten zou staan als ik mijn boeken liet verfilmen. Mijn boeken zijn mijn persoonlijk werk. Als ik in opdracht voor een film schrijf heb ik het gevoel dat het niet iets van mijzelf is. Je bent immers ingehuurd, je doet dingen met een andere pet op. Mijn boeken zijn mijn persoonlijke awards, daar komt niemand aan, ze blijven zoals ze zijn, ook al zou ik met een verfilming veel geld kunnen verdienen. Daar is op zichzelf niets mis mee, geld betekent vrijheid en zekerheid en nog veel meer van dat soort zaken, maar het geld zou niet in verhouding staan tot de prijs die ik zou betalen indien de verhalen niet behouden ble ven in de vorm die ze nu hebben. Is er in uw boeken een karakter waar u zich het meest mee identificeert? Ja, van alle personages die ik verzonnen heb is er een die zeer dicht bij mij staat. Hij is een wat minder opvallende figuur in mijn eerste roman: de schrijver Julian Carax. Carax is bijna een karikatuur van mij zelf. Maar er zijn andere karakters die eveneens vrij dicht bij mij staan, zoals Fermin, een schilderachtig en al wat ouder over the top-type. Fermin is een deel van mijn brein, hij is altijd bij mij... Maar ook in de onschuldige Daniel vind je iets van mij terug. Eigenlijk kun je in alle, zelfs de meest onbeduidende, schepsels die ik verzin wel iets van mijn karakter ontdekken - zelfs in de slechteriken. Hoe het ook zij, met Carax, Fermin en Daniel voel ik mij het meest verwant. Maar ik houd ook van Corelli uit Het Spel van de Engel. Hij is grappig, slecht en onbetrouwbaar, maar tijdens het schrijven bezorgde hij mij veel ple zier. Weet je, de kleine monsters die ik bedenk zijn me eigenlijk allemaal even dierbaar. De gemeente zelf niet, maar een aantal jaren geleden was er wel een bedrijf dat daadwerkelijk wilde probe ren het kerkhof te bouwen om er een soort attractie van te maken, maar ik heb nee gezegd. Het idee om er een amusementspark, een soort Disneyland, van te maken sprak me niet aan. Dat is het echt niet. Ik vond het idee eerder 'kitschie' en beter passen bij een film als Pirates of the Caribbean. Nee, deze plek behoort toe aan de verbeelding, het is een denkbeeldige plek voor mensen die van boeken houden en van literatuur. Het is niet nodig om het kerkhof te bouwen. Het is veel mooier om het te kunnen bezoeken in je fantasie. 39 Zeeuws Tijdschrift 2012 7-8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 41