KEMBANG KUNING GELE BLOEM* tekst en foto's Marjolein van Pagee Net als mijn opa ben ik opgegroeid in Krabbendijke. Mijn opa, Jan van Pagee (1927), werd als dienstplich tig marinier in 1947 uitgezonden naar Nederlands- Indië. Van 1947 - 1949 was hij gelegerd in Surabaya op Oost-Java. Hij heeft nooit over deze periode verteld. Toen ik een prachtig portret terugvond van hem op twintigjarige leeftijd, ben ik op zoek gegaan naar het verhaal achter deze foto. Mijn opa - geboren en geto gen in een streng gereformeerd dorp - moet de ken nismaking met het exotische Nederlands-Indië als een grote cultuurschok hebben ervaren. De afgelopen jaren heb ik een tiental Nederlandse veteranen geïnterviewd en geportretteerd. Ik sprak met oude dorps-, klas- en bataljonsgenoten. De beleve nissen van mijn opa vormen de rode draad waarmee ik een beeld wil schetsen van de omstreden oorlog. In 2010 en januari 2012 ben ik naar Indone sië afgereisd om de plekken op te zoeken waar de Nederlandse veteranen veel over vertelden. Om een evenwichtig beeld te schetsen, wilde ik ook de Indonesische kant belichten. Ik heb Indonesische oud-strijders opgezocht en gefotografeerd; mogelijk hebben ze toentertijd tegen mijn opa gevochten. Zij vertelden hun kant van het verhaal; de Nederlanders waren de bezetters. In Indonesië worden ze geëerd als helden; dankzij hen is Indonesië onafhankelijk geworden. Voordat ik aan deze serie begon wist ik niets van de geschiedenis van ons koloniale verleden. En van mijn generatie ben ik niet de enige. Naast het zwijgen 48 Zeeuws Tijdschrift 2012 7-8 van opa, werd er tijdens de geschiedenislessen op school ook nauwelijks aandacht aan besteed. Ondanks de hernieuwde belangstelling voor het onderwerp lijkt het mij dat we deze zwarte bladzijde nog lang niet hebben verwerkt. De ervaringen van de veteranen staan vaak lijnrecht tegenover die van de media, die naar hun mening te veel geneigd zijn enkel en alleen over vermeende oorlogsmisdaden te berichten en dan nog vaak zo sensationeel mogelijk. Ik ben ook op een aantal zaken gestuit waar sprake is van oorlogsmisdaden en waaruit blijkt dat het om een echte oorlog ging. Voor Nederland was het zelfs de grootste militaire operatie ooit. Tegelijkertijd wil ik ook het gewone soldatenleven tonen, de angsten tijdens het nachtelijke wachtlopen, momenten van ontspanning in de marinierskantine of zelfs het zwemmen in een voormalig vakantieoord en de ook de verveling als er geen actie was. em, is de naam van de begraaf plaats in Surabaya waar Nederlandse militairen hun gesneuvelde kameraden moesten begraven. Marjolein van Pagee (1987, Goes) is in 2009 afgestudeerd aan de AKV St. Joost in Breda en werkzaam als documentair fotograaf. Haar werk is geëxposeerd in New York, Houston en Surabaya. Tot 16 december 2012 is een selectie foto's van de serie Kembang Kuning - Gele Bloem te zien in de Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg, <www.marjoleinvanpagee.nl>.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2012 | | pagina 50