Keukenbrigade van restaurant De Kromme Watergang. Foto: Paul van Bueren via beeldbank Laat Zeeland Zien jongens zoals hij moeten we het hebben. Hij trekt de kar en betrekt er veel mensen bij. Het is een beetje vergelijkbaar met Fagel in de jaren tachtig; hij wees er al op dat de toekomstige generaties niet meer zou den weten hoe een tomaat smaakt. En hij heeft gelijk gekregen. We gaan raar met ons eten om, ik bedoel: bij ons thuis rook het naar groentesoep, poffertjes of vers gebakken koekjes... die, ja noem het maar cul tuur, is grotendeels verdwenen. Vinke Het gaat inderdaad om bewustwording, maar ook gewoon doen en laten zien hoe het wel kan. Ik laat schoolkinderen hier in de tuin werken en ver volgens groentesoep maken. Dat vinden ze prachtig. Of ik demonstreer aan journalisten hoe je scheermes sen klaarmaakt. Hoe komen jullie aan nieuwe ideeën voor de keuken? Cranenburgh: Klinkt misschien gek, maar bij mij begint het onder de douche. Vinke Om inspiratie op te doen ga ik in elk geval niet bij collega's eten. Waarom zou ik? ook: ik heb 260 groenten in de tuin. Voor nieuwe gerechten ga ik uit van groente, dat doet vrijwel niemand. Veel van mijn ideeën komen als ik langs het water loop. Mijn eerste gedachten bespreek ik dan met mijn souschef. Hij weet hoe ik denk en gaat ermee aan de slag. Na een paar weken komt hij met het gerecht, dan proeven we en passen het aan, net zolang tot het goed is. Zijn de jongeren van nu geïnteresseerd in het koksvak? Van Cranenburgh Ik maak me zorgen over de oplei dingen. De ROC's schieten echt tekort. De trainingen zijn niet goed, veel te theoretisch, veel te schools. Als die leerlingen van school komen, kunnen ze niet eens een schol fileren of mayonaise maken. Sauzen daar doen ze sowieso niet aan, die kopen ze wel bij de Sligro's van deze wereld. Voor een deel begrijp ik het wel, want arbeid is duur. Maar het maakt het me kwaad als ik voorstel om een workshop bij ons te doen en er gewoon niets uitkomt. Vinke Om het gat tussen theorie en praktijk te dich ten, ontwikkel ik samen met ABAB Salaris en Perso neelsdiensten in Terneuzen en het opleidingsinstituut Syntra West uit Brugge een nieuwe opleiding. Een traject van twee jaar, waarin scholieren 4 dagen wer ken en 1 dag naar school gaan en later stages lopen bij verschillende topchefs. We leiden de leerlingen op een praktische manier op. Geen lange verhalen, maar doen! Eerst leren ruiken, daarna proeven. We gaan in op de bestanddelen van een koekje, we laten ze zien hoe groenten groeien. Ze doen praktijkkennis op bij een slagerij, een bakkerij, een visboer. Na twee jaar hebben deze leerlingen een schat aan kennis en erva ring vergaard. Ik denk dat ze met onze opleiding echt overal terecht kunnen.' 20 Zeeuws Tijdschrift 2013 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 22