groeid en heb een sterke band met deze provincie. Wat me het meeste fascineert is het sublieme grens gebied tussen water en land. En voor die natuur zit je in Zeeland natuurlijk goed, maar ik heb dat ook ont dekt in landen als Noorwegen. Ik zoek in die gebieden altijd naar een soort oer- landschap. Wat ik in het kielzog daarvan interessant vind is de spanning tussen door mensen aangelegd landschap en wat door de natuur is ontstaan. Dan zie ik bijvoorbeeld ergens basaltblokken liggen en dan denk je dat die er door mensen zijn neergelegd, terwijl dat toch het werk van de natuur blijkt te zijn. Andersom komt ook voor, maar het die wisselwerking die me in hoge mate inspireert en die ik probeer te verbeelden in mijn werk. Abstracter gezegd: ik heb een idee in mijn hoofd, daarbij zoek ik motieven in de werkelijkheid om die vervolgens te herschikken. Het komt eigenlijk neer op het herscheppen van de werkelijkheid. Mensen zeg gen weieens dat ze door mijn werk ook daadwerkelijk anders naar de werkelijkheid gaan kijken... Je werkt heel precies en weloverwogen. Beerens Ik werk alles uit tot in het kleinste detail. Papier, andere materialen, ik maak alles het liefste allemaal zelf. Desnoods vind ik het wiel opnieuw uit. Verder ga ik vaak naar de kust om te kijken hoe din gen in elkaar zitten, maak ik uitgebreide voorstudies en experimenteer ik veel met nieuwe technieken. Dat kost veel tijd en geld. Ja, ik heb meer ideeën dan ik kan uitvoeren. Mijn productie is ongeveer twee a drie werken per jaar. Wat daarbij meespeelt is dat er al zoveel gemaakt is in de wereld. Ik vind dat als je daar iets aan toe wil voegen, het echt heel bijzonder moet zijn. Het mooiste zou zijn om heel je hart en ziel in maar één werk te leggen...maar dat kan dus niet meer, daarvoor heb ik al teveel gemaakt. Je bent niet direct een stadsmens. Beerens Nooit geweest, na hooguit twee dagen wil ik een stad weer uit. Ik kreeg ooit eens een midweekje naar Parijs aangeboden. Ik vroeg of ik misschien ook naar IJsland mocht, echt ze verklaarden me voor gek. Maar het was fascinerend daar, al die basaltblokken daar, ik dacht dat ik door m'n eigen werk reed... Die tranen op de watertoren van Oostburg vind ik een bijzondere manier om mensen ergens bij te betrekken. Waarom heb je dat werk eigenlijk gemaakt? Beerens: De gemeente Oostburg riep destijds kun stenaars op voorstellen in te dienen voor kunst in Oostburg. Ik ben in die gemeente opgegroeid en dacht meteen aan de watertoren en diende daar een project voor in. Mijn idee was om iets substantieels aan de toren toe te voegen. Ik wilde dat er een sym biose zou ontstaan tussen de toren en hetgeen erop zou komen. Ik schilderde in die tijd veel anonieme vissers wat ik zag als het mannelijke equivalent van madonna met kind. Later werden het stoere mannen met vissen, waarmee ik verwees naar het bloed op de borst van Christus. In de druppels zit die gelaagdheid maar dan met water, maar je ziet ook de zee, de bron zelf. Op die manier heb ik geprobeerd een universeel symbool voor het leven te maken. Mensen mogen die 'lekkende' toren zien als een soort beeldgrap, maar het is veel meer dan dat. Ik laat me wel door de locatie inspireren, maar ik streef ernaar dat mijn werk de plek overstijgt. Hoe is het gesteld met de kunst in Zeeland? Hector Naast kunstenaars van Zeeuwse origine, net als Johnny, zijn er in Zeeland ook veel kunstenaars van elders hier komen wonen en werken. Als galerie werk je veel over provinciegrenzen heen, en ja, ik moet eer lijk zijn, het is niet altijd eenvoudig. Mijn provisie is de helft van die in de Randstad. Bovendien verkoop je hier gewoon veel minder. Dat is puur een kwestie van getalsverhoudingen in het aantal inwoners. Gelukkig komen hier ook veel mensen van buiten Zeeland, die hier een tweede huis bezitten. Maar goed, ik heb zelf een keuze gemaakt. Ik ga niet naar beurzen. Ik wil een kwaliteitsgalerie en dan moet je er zelf altijd zijn. Alle werken die ik heb, daar sta ik zelf achter, die zijn mijn passie. Dat kan ik niet aan anderen overlaten. Er wordt in Zeeland veel aandacht aan kunst besteed, Er zijn kunstroutes, (amateur)kunstprojecten op scholen, mooie exposities en natuurlijk fantasti sche locaties. Het karakter is vaak breed en toeganke lijk. Maar er zijn ook schitterende podia voor minder toegankelijke en conceptuele kunst, zoals de Vleeshal. Bezoekers zijn in Zeeland door het kunstaanbod in staat om binnen de kunst hun grenzen te verleggen. Het enige wat ik een beetje mis is samenwerking. Ik zou graag zien dat eilanden samen iets opzetten. Wat zou helpen is dat bijvoorbeeld de verschillende streekedities van de PZC ook berichten over de andere regio's opnemen. 29 Zeeuws Tijdschrift 2013 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 31