LEVERANCIERS VAN HUMAN CAPITAL INNOVATIE
Wat is de (economische) waarde van onderwijs voor Zeeland? Hoe krijgen we meer vrouwen in het
technisch onderwijs? Hoe is het gesteld met de digitale infrastructuur in Zeeland? Karla Peijs stelt
onder andere deze vragen aan Barbara Oomen (dean Roosevelt Academy) en Adri de Buck (voor
zitter College van Bestuur HZ University of Applied Sciences).
Kennisindustrie concurrentiekracht
Is het onderwijs cruciaal voor Zeeland
Oomen Absoluut. Je ziet dat het intensieve, kleinscha
lige karakter van het onderwijs in Zeeland goede en
onderscheidende opleidingen in de hand werkt. Ik
geef een voorbeeld. Er is geen provincie waar zoveel
tweetalig onderwijs wordt ontwikkeld op vmbo- en
vo-niveau. Het idee daarachter is natuurlijk dat Zee
land zwaar rust op de export en dat de kans groot is
dat studenten in een internationale omgeving gaan
werken.
De Buck Het onderwijs is ook cruciaal voor het vesti
gingsklimaat en daarmee de economie van Zeeland.
Het eerste wat bedrijven vragen die naar Zeeland wil
len komen, is: wat is de kwaliteit van het onderwijs?
Is er hoger onderwijs in de provincie? Worden er
hoogwaardige kenniswerkers opgeleid? Het antwoord
is dat zowel de Roosevelt Academy (RA) als de hoge
school HZ al jaren heel hoog scoren op de rankings.
Dat heeft trouwens ook invloed op het keuzegedrag
van studenten; zij kijken naar die lijstjes, maar ze
zien ook dat we hier in Zeeland profielacademies heb
ben die uniek en onderscheidend zijn in Nederland
en zich richten op kennisdomeinen, die karakteristiek
zijn voor en passen bij het DNA van niet alleen de
Zuidwestelijke Delta maar ook van andere delta's in
de wereld, neem de Delta Academy. Dat maakt stude
ren aan deze profielacademies ook zeer interessant is
voor (inter)nationale studenten.
Oomen Iets vergelijkbaar zie je ook in het universitair
onderwijs: wij trekken studenten over de hele wereld
met een belangstelling voor het kleinschalige, inten
sieve en internationale karakter van de Liberal Arts en
Science Bachelor die wij aanbieden.
Doen we genoeg om vrouwen voor het technisch onderwijs
te interesseren?
De Buck Er zijn diverse initiatieven in Zeeland om
vrouwen voor technische opleidingen te interesseren.
Zo is het Technocentrum Zeeland zeer actief met het
organiseren van programma's en events om jonge
mensen met een focus op meisjes te interesseren voor
techniek. HZ heeft een aantal technische opleidingen,
die zeer in trek zijn bij meisjes, zoals op het gebied
van life science, engineering design, logistiek en water
management. Ik noemde de Delta Academy al, daar
is een nieuwe richting die toegankelijk is voor zowel
alfa- als gammastudenten. En dat werkt, ik bedoel: dat
trekt vrouwen aan. Op dit moment is 30 procent van
de studenten vrouw.
Dat vind ik niet veel...
De Bucic Als je het afzet tegen de totale bezetting
van vrouwen in technische opleidingen in Nederland,
dan is dat wel veel. Maar ik geef toe: wij hebben op
de hogeschool weliswaar meer vrouwen dan man
nen, in de techniek liggen de verhoudingen nog wel
wat scheef. Gelukkig is er door nieuwe opleidingen
die ook geschikt zijn voor niet bèta's een positieve
tendens zichtbaar. In deze opleidingen gaat het niet
alleen om het technisch product maar ook om bijvoor
beeld de maatschappelijke waarde van zo'n product en
dat is een aspect dat vrouwen bijzonder boeit.
30 Zeeuws Tijdschrift 2013 1-2