LEVERANCIERS VAN HUMAN CAPITAL INNOVATIE Wat is de (economische) waarde van onderwijs voor Zeeland? Hoe krijgen we meer vrouwen in het technisch onderwijs? Hoe is het gesteld met de digitale infrastructuur in Zeeland? Karla Peijs stelt onder andere deze vragen aan Barbara Oomen (dean Roosevelt Academy) en Adri de Buck (voor zitter College van Bestuur HZ University of Applied Sciences). Kennisindustrie concurrentiekracht Is het onderwijs cruciaal voor Zeeland Oomen Absoluut. Je ziet dat het intensieve, kleinscha lige karakter van het onderwijs in Zeeland goede en onderscheidende opleidingen in de hand werkt. Ik geef een voorbeeld. Er is geen provincie waar zoveel tweetalig onderwijs wordt ontwikkeld op vmbo- en vo-niveau. Het idee daarachter is natuurlijk dat Zee land zwaar rust op de export en dat de kans groot is dat studenten in een internationale omgeving gaan werken. De Buck Het onderwijs is ook cruciaal voor het vesti gingsklimaat en daarmee de economie van Zeeland. Het eerste wat bedrijven vragen die naar Zeeland wil len komen, is: wat is de kwaliteit van het onderwijs? Is er hoger onderwijs in de provincie? Worden er hoogwaardige kenniswerkers opgeleid? Het antwoord is dat zowel de Roosevelt Academy (RA) als de hoge school HZ al jaren heel hoog scoren op de rankings. Dat heeft trouwens ook invloed op het keuzegedrag van studenten; zij kijken naar die lijstjes, maar ze zien ook dat we hier in Zeeland profielacademies heb ben die uniek en onderscheidend zijn in Nederland en zich richten op kennisdomeinen, die karakteristiek zijn voor en passen bij het DNA van niet alleen de Zuidwestelijke Delta maar ook van andere delta's in de wereld, neem de Delta Academy. Dat maakt stude ren aan deze profielacademies ook zeer interessant is voor (inter)nationale studenten. Oomen Iets vergelijkbaar zie je ook in het universitair onderwijs: wij trekken studenten over de hele wereld met een belangstelling voor het kleinschalige, inten sieve en internationale karakter van de Liberal Arts en Science Bachelor die wij aanbieden. Doen we genoeg om vrouwen voor het technisch onderwijs te interesseren? De Buck Er zijn diverse initiatieven in Zeeland om vrouwen voor technische opleidingen te interesseren. Zo is het Technocentrum Zeeland zeer actief met het organiseren van programma's en events om jonge mensen met een focus op meisjes te interesseren voor techniek. HZ heeft een aantal technische opleidingen, die zeer in trek zijn bij meisjes, zoals op het gebied van life science, engineering design, logistiek en water management. Ik noemde de Delta Academy al, daar is een nieuwe richting die toegankelijk is voor zowel alfa- als gammastudenten. En dat werkt, ik bedoel: dat trekt vrouwen aan. Op dit moment is 30 procent van de studenten vrouw. Dat vind ik niet veel... De Bucic Als je het afzet tegen de totale bezetting van vrouwen in technische opleidingen in Nederland, dan is dat wel veel. Maar ik geef toe: wij hebben op de hogeschool weliswaar meer vrouwen dan man nen, in de techniek liggen de verhoudingen nog wel wat scheef. Gelukkig is er door nieuwe opleidingen die ook geschikt zijn voor niet bèta's een positieve tendens zichtbaar. In deze opleidingen gaat het niet alleen om het technisch product maar ook om bijvoor beeld de maatschappelijke waarde van zo'n product en dat is een aspect dat vrouwen bijzonder boeit. 30 Zeeuws Tijdschrift 2013 1-2

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 32