Oomen De Roo
sevelt Academy
biedt 200 cursus
sen aan. Schei
kunde, wiskunde,
psychologie,
rechten maar ook
veel technische
opleidingen. Wij
zien dat meisjes
met interesse
voor exacte vak
ken hier graag
komen omdat ze
op de TU Delft
tussen allemaal
jongens zouden komen te zitten, maar ook omdat ze
hier naast wiskunde ook talen of theater kunnen stu
deren. Ik sprak onlangs nog een oud-studente die bij
ons is begonnen met psychologie en later ook talen en
wiskunde aan haar pakket toevoegde. Nu studeert ze in
Oxford, ze doet daar een PhD in de wiskunde.
Is de economische waarde van het onderwijs alleen terug
te voeren tot het verzorgen van human capital?
De Buck Zeker niet. Wij richten ons ook op prak
tijkgericht onderzoek en dat levert vaak direct een
bijdrage aan product, proces- en sociale innovaties in
bedrijven. Gevolg daarvan is dat dit de concurrentie
kracht van bedrijven aanzienlijk vergroot. Met andere
woorden: innovatie creëert toegevoegde waarde en
fungeert, zeker in het MKB, als banenmotor. Kort
om: het hoger
onderwijs heeft
drie belangrijke
kerntaken: het
afleveren van
hoogwaardige
kenniswerkers,
het verrichten van
vraag gestuurd
praktijkgericht
onderzoek en het
met bedrijven
zorg dragen voor
kennisvalorisatie
en innovatie.
Oomen Human
capital, innovatie. Het is allemaal belangrijk, maar ik
denk dat je het onderwijs zelf ook als industrie moet
zien. We hebben het voor de Roosevelt Academy wel
eens laten doorrekenen en dan blijkt dat wij met die
600 studenten al 15 miljoen euro per jaar in het laatje
brengen. Studenten kopen hier computers, eten in
restaurants, gaan uit enzovoorts. Aan de andere kant
moeten we onder ogen zien dat het onderwijs in Zee
land pas echt een economische factor wordt als je hier
een kennisindustrie opbouwt die mensen van buiten
aantrekt om conferenties te bezoeken en kennispro
ducten af te nemen.
De Buck De economische toegevoegde waarde van de
HZ is berekend op circa 75 miljoen euro. Instituten
voor hoger onderwijs hebben een grote economische
en maatschappelijke spin-off.
31 Zeeuws Tijdschrift 2013 1-2