MICHIEL DE RUYTER
Portret van Michiel Adriaensz de Ruyter. Kniestuk staand vooreen open gordijn en balustrade, waar
achter rechts een zeegezicht met De Ruyters vlaggeschip de Zeven Provinciën.
Michiel de Ruyter als luitenant-admiraal - Ferdinand Bol, 1667. Olieverf op doek, 157 x 138 cm
De vergaderzaal van de Zeeuwse Admiraliteit was
in de zeventiende eeuw een uitstalling van Zeeuwse
roem en glorie in die dagen. Er stond het prachtige
scheepsmodel William Rex en vanaf de wanden keken
de grote helden toe. De portretten van de gebroeders
Evertsen, een portret van Willem III, stadhouder van
Holland, koning van Engeland en hier gekleed in
het harnas van luitenant-admiraal van Zeeland. Het
topstuk, althans kunsthistorisch, was het portret van
Michiel de Ruyter. Ferdinand Bol schilderde hem
op het toppunt van zijn macht, een jaar nadat hij de
Engelse vloot bij Chatham in de pan had gehakt. We
zien hem hier voor zijn doen rijk gekleed, uitgerust
met eretekenen, commandostaf in de hand, de rech
terarm rustend op een globe die zijn macht over de
wereldzeeën symboliseert. Op de achtergrond zijn
admiraalsschip dat een trotse vloot de weg wijst naar
nieuwe triomfen. En op de tafel voor de globe ligt
een kaart van de kust
van Holland en Vlaan
deren, met als centrum
natuurlijk Walcheren,
de geboortegrond van de
held.
Het doek is er een uit
een reeks die Bol schil
derde. In alle vestigingen
kwam zo'n portret te
hangen, onder het motto:
Aensien doet ghedenc-
ken'. De herinnering
moest levend gehouden
en de krijgsmacht moest
gemaand worden tot net
zulke grootse daden. Dit
portret hing in Middel
burg.
De grote zeehelden
hadden vaak ook hun
eigen portret in huis. De
ijdele Cornelis Tromp
bezat zijn eigen portret
zelfs in veelvoud. Maar
niet De Ruyter, die was
minder narcistisch. In
zijn huis hingen 'slechts'
wat portretten van col
lega's.
16 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4