IIDSCHRIF INHOUD Jaargang 63, nummer 3-4, 2013 Redacti e Paul van der Velde (hoofdredacteur), Lineke Broos, Frits de Coninck, Hendrikje Crebolder (gastredacteur), Marcel Migo, Oscar Steens, Francisca van Vloten en Dick van der Wouw Vaste medewerkers Machteld Berghauser Pont (Zeeuwse Boekenprijs), Albert Clement (muziek), Johan de Koning (archi tectuur), Jan J.B. Kuipers (signalementen), Mario Molegraaf (poëzie), Jaap de Moor (geschiedenis), Katinka Polderman (column), Anda van Riet (foto grafie), Menno Steketee (culinair), André van der Veeke (proza) en René de Visser (curiosa) Bestuur Stichting Zeeuws Tijdschrift J.M.M. Polman(voorzitter), A.J. de Visser (secreta ris), J.A.M. Nijskens (penningmeester), D. van den Bout, A.L. Oosthoek, K. Scherphuis Adres Postbus 303, 4330 AM Middelburg, 0114 - 32 28 78, redactie@zeeuwstijdschrift.nl, www.zeeuwstijdschrift.nl Abonnement Het Zeeuws Tijdschrift verschijnt vier keer per jaar. De abonnementsprijs bedraagt 47,30 euro franco per post. Buiten Nederland: 52,50 euro. Abonneren kan telefonisch of via de website. Opzegging dient schriftelijk te geschieden twee maanden voor het einde van het lopende jaar. VORMGEVING Pharos M. van Hootegem DRUK Pieters Grafisch Bedrijf B.V. Groede Adverteerders Auberge De Campveerse Toren Veere, Stichting Curamus, ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen, Zeeuws Veilinghuis, Wauters Hulst bv, N.V. Westerscheldetunnel, Stichting Zigzag, SNS Bank, Pieters Grafisch Bedrijf B.V. Groede, Provinciale Zeeuwse Courant, Koninklijke Zeelandia Groep b.v., de Drukkery Middelburg, De Koperen Tuin Goes, Schulting Partners Middelburg, 2013 Zeeuws Tijdschrift, ISSN 0166-5154 Deze publicatie is mede tot stand gekomen met financiële steun van de Provincie Zeeland Voorkant omslag: Ferenc Laszló Hernady, Portret van Johanna Lous, ca. 1933, olieverf op doek, too x 75 cm. Achterkant omslag: Foto van Johanna Lous, ca. 1933. SHOCK EN SHOCKPROOF In zijn redactioneel kijkt Paul van der Velde vooruit op de elfde editie van de Zeeuwse Boekenprijs waar voor maar liefst 83 boeken zijn ingezonden. TENTOONSTELLINGSRUIMTE Lorenzo Benedetti, curator van de Nederlandse inzending voor de 55ste Biënnale van Venetië, beschrijft waarom het Nederlandse paviljoen de idea le plek is om het werk van beeldend kunstenaar Mark Manders te tonen. ZEELAND IN HET RIJKSMUSEUM Frits de Coninck deed onderzoek in het Rijksmuseum naar (re)presentatie van Zeeland in dat nationale museum. Het was niet makkelijk een keuze te maken uit de bijna 10.000 aan Zeeland gerelateerde voorwerpen die er worden beheerd; van Wolfert van Borselen tot Jacoba van Beieren en van een Pleurant tot de Torens van Bath. EEN LEVENDIGE ORGELCULTUUR IN BEWEGING. VAN HET RIJKSMUSEUM NAAR DE MIDDELBURGSE ABDIJKERKEN Albert Clement gaat in op de meer dan levendige dis cussie die over wereldberoemde orgels in Middelburg is ontstaan, met name over het orgel in de Koorkerk waarvoor het Rijksmuseum een sloopvergunning aanvroeg bij het Middelburgse college van B en W en dit kreeg. Gelukkig vond een ijverige orgeldes- kundige een door drie ministers ondertekend docu ment uit 1952 waarin het orgel voor 100 jaar aan de Middelburgse Vereniging Vrijzinnige Hervormden ter beschikking werd gesteld. DE DUIZELINGWEKKENDE SCHOONHEID VAN HET LICHT Francisca van Vloten organiseerde de tiende schil dersweek in Domburg. Terugkijkend concludeert ze: 'Het karakter van de oude Domburgsche tentoonstel lingen zet zich voort in de hedendaagse: de verbin dende factor schuilt in onderlinge vriendschap pen, liefde voor het land van Walcheren en plezier in het werk.'

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 2