IIDSCHRIF
INHOUD
Jaargang 63, nummer 3-4, 2013
Redacti e
Paul van der Velde (hoofdredacteur), Lineke Broos,
Frits de Coninck, Hendrikje Crebolder (gastredacteur),
Marcel Migo, Oscar Steens,
Francisca van Vloten en Dick van der Wouw
Vaste medewerkers
Machteld Berghauser Pont (Zeeuwse Boekenprijs),
Albert Clement (muziek), Johan de Koning (archi
tectuur), Jan J.B. Kuipers (signalementen), Mario
Molegraaf (poëzie), Jaap de Moor (geschiedenis),
Katinka Polderman (column), Anda van Riet (foto
grafie), Menno Steketee (culinair), André van der
Veeke (proza) en René de Visser (curiosa)
Bestuur Stichting Zeeuws Tijdschrift
J.M.M. Polman(voorzitter), A.J. de Visser (secreta
ris), J.A.M. Nijskens (penningmeester),
D. van den Bout, A.L. Oosthoek, K. Scherphuis
Adres
Postbus 303, 4330 AM Middelburg,
0114 - 32 28 78,
redactie@zeeuwstijdschrift.nl,
www.zeeuwstijdschrift.nl
Abonnement
Het Zeeuws Tijdschrift verschijnt vier keer per jaar.
De abonnementsprijs bedraagt 47,30 euro franco
per post. Buiten Nederland: 52,50 euro. Abonneren
kan telefonisch of via de website. Opzegging dient
schriftelijk te geschieden twee maanden voor het
einde van het lopende jaar.
VORMGEVING
Pharos M. van Hootegem
DRUK
Pieters Grafisch Bedrijf B.V. Groede
Adverteerders
Auberge De Campveerse Toren Veere, Stichting
Curamus, ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen,
Zeeuws Veilinghuis, Wauters Hulst bv, N.V.
Westerscheldetunnel, Stichting Zigzag, SNS Bank,
Pieters Grafisch Bedrijf B.V. Groede, Provinciale
Zeeuwse Courant, Koninklijke Zeelandia Groep
b.v., de Drukkery Middelburg, De Koperen Tuin
Goes, Schulting Partners Middelburg,
2013 Zeeuws Tijdschrift, ISSN 0166-5154
Deze publicatie is mede tot stand gekomen met
financiële steun van de Provincie Zeeland
Voorkant omslag: Ferenc Laszló Hernady,
Portret van Johanna Lous, ca. 1933, olieverf op
doek, too x 75 cm. Achterkant omslag: Foto van
Johanna Lous, ca. 1933.
SHOCK EN SHOCKPROOF
In zijn redactioneel kijkt Paul van der Velde vooruit
op de elfde editie van de Zeeuwse Boekenprijs waar
voor maar liefst 83 boeken zijn ingezonden.
TENTOONSTELLINGSRUIMTE
Lorenzo Benedetti, curator van de Nederlandse
inzending voor de 55ste Biënnale van Venetië,
beschrijft waarom het Nederlandse paviljoen de idea
le plek is om het werk van beeldend kunstenaar Mark
Manders te tonen.
ZEELAND IN HET RIJKSMUSEUM
Frits de Coninck deed onderzoek in het Rijksmuseum
naar (re)presentatie van Zeeland in dat nationale
museum. Het was niet makkelijk een keuze te
maken uit de bijna 10.000 aan Zeeland gerelateerde
voorwerpen die er worden beheerd; van Wolfert van
Borselen tot Jacoba van Beieren en van een Pleurant
tot de Torens van Bath.
EEN LEVENDIGE ORGELCULTUUR IN BEWEGING.
VAN HET RIJKSMUSEUM NAAR DE MIDDELBURGSE
ABDIJKERKEN
Albert Clement gaat in op de meer dan levendige dis
cussie die over wereldberoemde orgels in Middelburg
is ontstaan, met name over het orgel in de Koorkerk
waarvoor het Rijksmuseum een sloopvergunning
aanvroeg bij het Middelburgse college van B en W
en dit kreeg. Gelukkig vond een ijverige orgeldes-
kundige een door drie ministers ondertekend docu
ment uit 1952 waarin het orgel voor 100 jaar aan de
Middelburgse Vereniging Vrijzinnige Hervormden
ter beschikking werd gesteld.
DE DUIZELINGWEKKENDE SCHOONHEID VAN
HET LICHT
Francisca van Vloten organiseerde de tiende schil
dersweek in Domburg. Terugkijkend concludeert ze:
'Het karakter van de oude Domburgsche tentoonstel
lingen zet zich voort in de hedendaagse: de verbin
dende factor schuilt in onderlinge vriendschap
pen, liefde voor het land van Walcheren en plezier in
het werk.'