DE DUIZELINGWEKKENDE SCHOONHEID VAN HET LICHT tekst Francisca van Vloten 'Het is buiten zoo mooi van kleur, kleur, kleur en zon. Je wordt bedwelmd. De rust is hier onzegbaar. Je innerlijk schoon houdt je zoo bezig en buiten strijdjt] de zon met al de herfst koeleuren Een eeuw gele den, in de herfst van 1908, schreef de Nederlandse kunstenaar Jan Toorop deze ontboezeming over Dom burg aan een vriend in Amsterdam. Het voormalige eiland Walcheren was in die dagen nog volledig door water omringd, hetgeen een belang rijke rol speelt bij de reflectie van het zonlicht, zoals een relatief hoog zoutgehalte van de lucht het licht bijna transparant kan maken - de schittering daarvan over vlak, open land is duizelingwekkend en heeft van oudsher kunstenaars geïnspireerd. Geboorte van het Zeeuws licht Het Hollands Licht gaat terug tot de zeventiende eeuw, de tijd van Spinoza en Christiaan Huygens, van de grote ontdekkingen op het gebied van licht en waar neming en van de schilders die daarmee begonnen te werken. Het licht in Zeeland viel toen nog onder het Hollands licht. Vaak werd de omgeving in de des betreffende schilderijen voorzien van historische of mythologische stoffages, waarbij het licht metaforisch werd gebruikt om een mystieke of heilige sfeer te scheppen. Pas toen de kunstenaars naar buiten gingen om te schilderen, werd het Zeeuws Licht geboren. In Domburg ontwikkelden Jan Toorop en Piet Mondriaan zich tot voormannen van het Nederlandse luminisme, dat zijn basis had in de moderne Lranse kunststro mingen. Het pointillisme en het divisionisme leken bij uitstek geschikt om de wonderbaarlijk samengestelde lichtval over het eiland weer te geven. De kunstenaarskolonie als fenomeen ontstond in de eerste helft van de negentiende eeuw. De kunste naars, in het bijzonder de schilders, begonnen naar 28 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 30