bestaan maar ook door de wens het academisme in de kunst van zich af te schudden. Bovendien was het leven op het land relatief goedkoop. Naast het land schap fungeerde de plaatselijke bevolking als een belangrijke bron van inspiratie. De schilders werden vaak gevolgd door vrienden uit andere disciplines: schrijvers, dichters, componisten, vertegenwoordigers van de muziek- en theaterwereld en, in hun kielzog, kunstcritici en kunstverzamelaars. De kunstenaarsko lonie werd een ontmoetingsplaats voor hen. De oude kolonies fungeerden als voorlopers en pioniers voor de moderne kunststromingen. De schilders die er werkten kwamen vaak met nieuwe ideeën vol ongekende mogelijkheden thuis, die ze daar verspreidden. Maar toen de kunstenaarskolonies door de pers werden ontdekt, begonnen ze zoveel toeristen aan te trekken dat ze hun oorspronkelijke charme voor de kunstenaars verloren. Na de Eerste Wereldoorlog was het afgelopen met de meeste kun stenaarskolonies oude stijl. Het buiten schilderen van landschappen en het portretteren van het boeren- en vissersleven hadden hun bekoring verloren. Sinds de jaren tachtig van de twintigste eeuw is de Europese kunstenaarskolonie aan een opleving bezig. Honderd jaar na hun bloeiperiode staan de kolonies opnieuw in de belangstelling. Herontdekking van Domburg als kunstenaars kolonie In het midden van de jaren tachtig doorsnuffelde ik de zolder van het vroegere stadhuis van Domburg en vond ik de oude gastenlijsten van het Domburgsch Badnieuws, met veel namen en aankondigingen die me enorm hebben geholpen bij mijn speurtocht naar de geschiedenis van Domburg als kunstenaarskolonie. Door de eeuwen heen zijn er zo nu en dan kunste naars op het eiland geweest. Ze schilderden meestal in opdracht. Zo lieten bijvoorbeeld de kerk, overheids- 30 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 32