1 dienaren en eigenaren van buitenplaatsen zichzelf, hun huizen, tuinen en families schilderen. Dat veranderde allemaal toen de kunstenaars naar buiten gingen om en plein air te schilderen. Voor het eerst begonnen de schilders zich op een persoonlijke manier op de natuur te concentreren. Eerst werd het gebruik van het licht realistischer, toegespitst op de eindeloze variaties van kleurschakeringen en kleuren die de waarneming in de open lucht bood - en vervol gens zochten de kunstenaars naar een interpretatie van wat ze waarnamen. In woorden van de Duitse natuurkundige Hermann von Helmholtz: 'Der Künst- ler kann die Natur nicht abschreiben, er mufê sie übersetzen.' Tien jaar Schildersweek Domburg Voor de tentoonstelling in het museum heb ik zesen zestig werken van vijfenvijftig kunstenaars geselec teerd. Mijn selectie is op diverse factoren gebaseerd, nu eens met het accent op de jaren, dan weer op de deelnemers, onderwerpen, stijlen etc. die het min of meer traditionele schilderkunstige karakter van de Schildersweek tot nu toe hebben bepaald. Het karakter van de oude Domburgsche Tentoon stellingen zet zich voort in de hedendaagse: de verbin dende factor schuilt niet zozeer in kwaliteit als wel in onderlinge vriendschappen, liefde voor het land van Walcheren en plezier in het werk. Een verschil met vroeger is dat de oude tentoonstellingen door de kun stenaars zelf werden beraamd en georganiseerd, ter wijl de exposities van de Schildersweek een initiatief waren van de Domburgse huisarts Willem Spekhorst en sinds een paar jaar worden gerund door het zeer toegewijde team van de Stichting Art Performance. Wel, ik heb een beetje rondgekeken deze week - sommige deelnemers aan het werk gezien, in of bij het Badhotel, in de galerie van de Schildersweek, in de tuin van het museum, op het strand, op straat in Domburg en, na het werk, voor de gezelligheid ont moet. Enkele kunstenaars bleven min of min meer verborgen; zij hadden zich het grootste deel van de tijd teruggetrokken in ateliers die hun ter beschikking waren gesteld. Over het geheel bezien, was de sfeer heel ontspan nen. Het Zeeuws Licht was overal! Zeegezichten en landschappen, wolkenpartijen, paalhoofden, dorpsta ferelen, paarden, vogels, ook stillevens en portretten. Deze laatste Schildersweektentoonstelling in de oude stijl is een kroon op tien jaar Schildersweek Domburg en een belofte voor de toekomst. Francisca van Vloten stelde de overzichts tentoonstelling in het Marie Tak van Poortvliet Museum samen die van april tot juni 2013 te zien was en opende de tiende tentoonstelling van de Schildersweek op 11 mei 2013 in de Duingalerie te Domburg voor een internationaal publiek. De bovenstaande tekst is haar vertaling van de Engelse tekst die ze bij die opening voorlas. 31 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 33