1
dienaren en eigenaren van buitenplaatsen zichzelf,
hun huizen, tuinen en families schilderen.
Dat veranderde allemaal toen de kunstenaars naar
buiten gingen om en plein air te schilderen. Voor het
eerst begonnen de schilders zich op een persoonlijke
manier op de natuur te concentreren. Eerst werd het
gebruik van het licht realistischer, toegespitst op de
eindeloze variaties van kleurschakeringen en kleuren
die de waarneming in de open lucht bood - en vervol
gens zochten de kunstenaars naar een interpretatie
van wat ze waarnamen. In woorden van de Duitse
natuurkundige Hermann von Helmholtz: 'Der Künst-
ler kann die Natur nicht abschreiben, er mufê sie
übersetzen.'
Tien jaar Schildersweek Domburg
Voor de tentoonstelling in het museum heb ik zesen
zestig werken van vijfenvijftig kunstenaars geselec
teerd. Mijn selectie is op diverse factoren gebaseerd,
nu eens met het accent op de jaren, dan weer op de
deelnemers, onderwerpen, stijlen etc. die het min of
meer traditionele schilderkunstige karakter van de
Schildersweek tot nu toe hebben bepaald.
Het karakter van de oude Domburgsche Tentoon
stellingen zet zich voort in de hedendaagse: de verbin
dende factor schuilt niet zozeer in kwaliteit als wel in
onderlinge vriendschappen, liefde voor het land van
Walcheren en plezier in het werk. Een verschil met
vroeger is dat de oude tentoonstellingen door de kun
stenaars zelf werden beraamd en georganiseerd, ter
wijl de exposities van de Schildersweek een initiatief
waren van de Domburgse huisarts Willem Spekhorst
en sinds een paar jaar worden gerund door het zeer
toegewijde team van de Stichting Art Performance.
Wel, ik heb een beetje rondgekeken deze week -
sommige deelnemers aan het werk gezien, in of bij
het Badhotel, in de galerie van de Schildersweek, in
de tuin van het museum, op het strand, op straat in
Domburg en, na het werk, voor de gezelligheid ont
moet. Enkele kunstenaars bleven min of min meer
verborgen; zij hadden zich het grootste deel van de
tijd teruggetrokken in ateliers die hun ter beschikking
waren gesteld.
Over het geheel bezien, was de sfeer heel ontspan
nen. Het Zeeuws Licht was overal! Zeegezichten en
landschappen, wolkenpartijen, paalhoofden, dorpsta
ferelen, paarden, vogels, ook stillevens en portretten.
Deze laatste Schildersweektentoonstelling in de oude
stijl is een kroon op tien jaar Schildersweek Domburg
en een belofte voor de toekomst.
Francisca van Vloten
stelde de overzichts
tentoonstelling in
het Marie Tak van
Poortvliet Museum
samen die van april
tot juni 2013 te zien
was en opende de
tiende tentoonstelling
van de Schildersweek
op 11 mei 2013 in
de Duingalerie te
Domburg voor een
internationaal publiek.
De bovenstaande tekst
is haar vertaling van
de Engelse tekst die
ze bij die opening
voorlas.
31 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4