Van dichtbij zie je dat het eenvoudige golfplaatjes zijn in variabele patronen van brede en smalle golven. Ertussenin vierkante ramen met een dikke, witte lijst, op het dak zowel als in de gevel, eenvormig en sober. Daar doorheen lange horizontale lijnen, gemaakt van licht hout. Duidelijker kan de verwijzing naar de ver kaveling van het landschap niet zijn. Peter van Assche, de architect van het gebouw kent het boeddhisme én de streek goed. Zijn voorou ders komen ervandaan en wonen er deels nog. Hij heeft voor de hoofdvorm de traditionele boerenschuur uit de regio als basis genomen. De typische mansar- dekap van schuur en huis zie je alleen hier. Soms bekleed met pannen, maar ook wel met Vlaamse leien. In de nieuwbouw vloeien dak en gevel in elkaar over. Maar niet naadloos. Er is een duidelijk zichtbare naad. Dat is die horizontale houten lijn. Ook de kop- gevels zijn van hout. Net als vroeger. Daardoor lijkt het alsof het gerekte volume nog veel verder door had kunnen lopen en alleen tijdelijk, een beetje achteloos is afgekapt. Omdat je toch ergens een grens trekt. Telkens wisselen twee smalle planken af met een brede. Af en toe verspringt dat ritme, zodat saaiheid vermeden wordt. Tussen de ruw houten planken van die kopgevels zijn grove naden opgehouden. Achter de planken wordt zodoende de werkelijke waterke ring zichtbaar: zwarte kunststof folie. Niks verhult de prozaïsche realiteit, waarmee ook de boeddhistische gemeenschap te maken heeft. De geringe omvang van de Triratna boeddhistische beweging, zorgt voor een navenant gering bouwbudget. Het moest dus een goedkoop gebouw worden. Golfplaatjes, kunststof folie, ruwhouten planken en simpele Veluxramen. Ze vormen de overgang tussen de verschillende golfpla ten elementen en dwingen je blik richting het zingen de metrum. Een fysieke weergave van de klankschalen en de ritmische cadans van mantra's, die de spirituele concentratie van de bezoekers begeleiden. Functioneel en spiritueel Aan de achterzijde is een stevige hap uit het volume genomen. Daar kom je binnen. En daar is ook het terras met de ruime blik op de velden. Ook deze hap bestaat uit planken, plafond incluis. Binnen is het al even ruim. Volgens een van de aangeboden cursussen schept orde in de ruimte om je heen ook ruimte in je hoofd. Geen wonder dat de inrichting sober en doel matig is. Kaal bijna. Alle gebruikte materialen zie je er open en bloot. Niks is gecamoufleerd. Wanden zijn er opgetrokken van stevige gipsblokken, in de plafonds 37 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 39