Tijdloos 1954 geopend. Nu had Nederland een paviljoen dat door een eigen vooraanstaande architect was ontwor pen. Bij de opening van de tentoonstelling stak Wil lem Sandberg, directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, zijn bewondering niet onder stoelen of banken: 'beste riet, vanmorgen waren we in je pavil joen: het is volmaakt je hebt de kleine ruimte groot gemaakt, het is de mooiste ruimte die ik ken.' Aan de muren hingen werken van Karei Appel, Corneille, Jan Wiegers en Charley Toorop. Zij zou de enige tentoon stellende vrouw blijven totdat Chris Dercon, curator in 1995, Marleen Dumas, Maria Roosen en Marijke Warmerdam op de Biënnale presenteerde. Het paviljoen is in de afgelopen jaren aangepast aan de eisen van de huidige tijd met voorzieningen voor mediainstallaties, multi-projecties en de moge lijkheid het paviljoen in verschillende ruimtes op te delen. De oorspronkelijke Rietveldconstructie is behouden gebleven. De perfecte ruimte die Rietveld creëerde kon met helder witte muren getransformeerd worden tot een volstrekte leegte. De werken van Mark Manders (1968, Volkel) komen zo optimaal tot hun recht. Het element van ruimte staat centraal in de presentatie van het werk van Manders. Drie enorme ramen en grote gefilterde bovenlichten maken van het paviljoen volgens Mark Manders 'een soort lichtmachine'. Het is bijzonder om een tentoonstelling te maken in zo'n prachtig gebouw als dat van Rietveld en dan ook nog op de Biënnale van Venetië, de oudste biën nale en nog steeds de belangrijkste plaats om kunst te tonen en te zien. Venetië, de meest bedreigde stad ter wereld en een gevangene van haar eigen fantasti sche geschiedenis, biedt een podium aan het meest contemporaine kunstmoment ter wereld. Is het toeval dat heden en verleden hier zo perfect samenvloeien? In dit samenspel speelt het tijdsaspect een grote rol. Het tijdloze werk van Manders schept een unieke toe stand waarin tijd-ruimte geplaatst kan worden in een abstracte dimensie. Met dun plastic werden twee ruimtes afgeschermd. De ruimtes representeren de twee facetten van de tentoonstelling: de ene stelt het atelier voor waar de kunstenaar zijn werken maakt en de tweede is een opslagplaats waarin de werken in een stadium van semi-visibiliteit verkeren. Deze twee ruimtes tezamen onderstrepen de relativiteit van de tijd en verwijzen zowel naar het verleden waarin de werken bedacht zijn als naar een toekomst waarin de werken getoond gaan worden. Mark Manders, Room with Broken Sentence. Nederlandse inzen ding voor de 55ste Biënnale van Venetië, nog te zien tot 24 november 2013. Curator (in opdracht van het Mondriaan Fonds) is Lorenzo Benedetti, directeur van De Vleeshal in Middelburg. Entree van het Nederlands Paviljoen; de ramen zijn afgeplakt met nepkranten, Mark Manders. Foto: Cedric Verhelst 2005-2013, offsetdruk op papier, cellotape. Foto: Jan Kempenaers 5 Zeeuws Tijdschrift 2013 3-4

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 7