L E Voorbereidingskamp voor het examen in 1956 in het Vormingscentrum Hedenesse. Vanaf links: Ko Stoffels, Jan Ramon, Piet Mazure. Jan de Vijlder, Rinus Neeteson Sinjalen van Stiletto Mocht de nieuwe schoolkrant T.L. Vizie al een teken zijn van nieuw elan en een nieuwe tijd, het door leden van die redac tie onder supervisie van Jacques Hame link in 1963 opgerichte grensoverschrij dende literaire tijdschrift Stiletto was dat zeker. Hamelijk was slechts korte tijd de coördinator van Stiletto want na het succes van zijn Het Plantaardig Bewind verhuisde hij in 1964 naar Amsterdam. Zijn succes straalde af op Stiletto dat door de literai re kritiek in Nederland én Vlaanderen serieus werd genomen. Ondanks dat het een uitgave van T.L.C. was, kon iedereen er zich op abonneren wat in ruime mate gebeurde. Van Stiletto verschenen er in de eerste jaargang 1963-1964 vijf afleverin gen. Of er daarna nog afleveringen zijn uitgekomen, viel niet te achterhalen. Naast de Terneuzense dichter Henk (later zichzelf Michiel noemend) Huis man zaten Mieke Baart, Jac. Meertens en Ko de Regt in de redactie. Willy van Driel verzorgde de abstracte omslagen. Zij schreven voor een groot deel het tijdschrift vol met gedichten, proza, besprekingen van andere jonge literaire tijdschriften zoals Yang, Muza, Arak, Manifest, Proces-Verbaal en interviews. Een mooi voorbeeld van zo'n interview is dat met Hamelink. Huisman reisde af naar de hoofdstad en interviewde Jacques Hamelink vier dagen onafgebroken. Interview met Hamelink 'Tijdens onze dagenlange strooptocht door Amsterdam heb ik - je bent journa list of niet - Hamelink vragen gesteld, die hij bijna op een zuiver jazzmatige, impro viserende manier beantwoordde. De nor male kommunikatie was uitgeschakeld. Alleen via tekens, sinjalen, soms schijn baar zinloze weerwoorden droeg H. zijn zienswijze op mij over, telkens opzettelijk, en als in de jazzmuziek, "er net naast" spelend. Wat nu volgt is fragementaries en heeft niet de pretensie een "interview" te zijn. In Américain vloekt hij op kelners en het snobpubliek dat gedempt roddelt. Hij graaft verwoed in krantenlagen. Laat ze dan ineens liggen. We gaan. Bij Eylders even later: Ik: Wat is kunst? Hamelink: 'Geleide waanzin.' Ik: Heb je een sisteem? Hamelink: 'Mijn waanzin is sistematies maar ik erken geen enkele orde.' Ik: Blijf je altijd dezelfde? Hamelink: (Ruikt onraad. Achterdochtig): 'Waarom vraag je dat?' Ik: Als je een ander mens wordt, ben je ver loren. Hamelink: 'Ik ben alle mensen, jam mer dat alle mensen ook een heel klein beetje ik zijn.' Henk Huisman, 'Vier dagen op pad met Hamelink', in Stiletto 5 (juli 1964), pp. 2-6. 26

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 26