Shut the door Je t'adore Ineens hadden we een nieuwe leraar Frans, Arnold Cornells, die zich per scooter vanuit IJzendijke naar Terneuzen verplaatste. De lessen waren nu heel anders en we ontdek ten dat een taal ook aantrekkelijk kon zijn. Natuurlijk waren er de grammaticalessen en het leren van woordjes, maar er waren ook momenten van stil zwijmelen. Er werden platen gedraaid met Franse chancons: Tous les gargons et lesfilles van Frangoise Hardy. We zongen zachtjes mee en ontdekten de Franse uitspraak. We deden mee aan Franse gedichtenwedstrijden en we gingen zelfs met de hoogste klassen naar Parijs. Cornells was nog jong en wij waren van die giechelmei den. Hij had er iets op gevonden: 'Kijk als ik zeg: "shut the door", dan is het alsof ik zeg "je t'adore". Nu en dan gooide hij een krijtje naar één van ons en dan was het: Shut the door Je t'adore. Dan gingen we naar de deur van het lokaal en deden deze open en weer dicht. Wat moesten we anders? Cambridge English Benders gaf Engels. Het boek staat nog in mijn boekenkast: English Primer. Benders hield de orde erin! Geen enkel probleem. Maarz'n lesmethode was 'speciaal'. Er werd enorm veel aandacht aan de foneti sche tekens gegeven. De dictees sprak hij in het Engels uit en wij moesten het dan in het fonetisch schrift zetten. Er kwamen ineens 'echte' leraren en leraressen Engels. Van Baak, die enorm veel van de Engelse literatuur afwist en mevrouw Polling, een Engelse, die de goede uitspraak had, zonder de fonetiek. Hier heb ik het over de jaren vijftig. Het zal best een puzzel geweest zijn om een lyceum te bemannen met goede vak leerkrachten. Terneuzen was nu niet direct makkelijk bereikbaar. Het leuke is dat ik die omzwaai wel heb meegemaakt: enthousias te mensen, leuke programma's, uitstapjes. Terugkijkend hebben ze voor niemand onder gedaan. In de onderzeeër met Renaud De natuurkundelessen bij de heer Renaud waren 'prettig'. Ondanks dat ik het niet allemaal kon volgen. Ik was niet voor niks naar de mms gegaan. Er hing een mysterie in dat lokaal. Allereerst de amfitheaterop- bouw, zodat we alle proeven konden volgen. Dan al de kastjes met vreemde apparaten. De heer Krijger, de amanuensis, die heen en weer liep en alles klaarzette. En eindelijk was het dan zo ver. Maar het mooiste was, de keren voor de vakantie of met Sinterklaas en Kerst. 'Mijnheer vertelt u weer eens', dan droomde allereerst meneer Renaud weg, gevolgd door een klas meiden. De verhalen van de oud-marineman Renaud. De onder zeeër: de man die vergeten was de deurklep dicht te doen en de pudding die door het hele schip kwakte. Ik zie de man nog voor me. Gelukkig dat Terneuzen aan het water ligt. Joop de Ridder, hbs-a 1957-1964 Eindexamen gymnasium-b, 1954-1955. In de lerarenkamer feliciteert rector Jansen de zojuist geslaagde Jozias Vinke uit Axel. Toekijkend vanaf links wiskunde leraar Tromp, natuurkundeleraar Renaud, wiskundeleraar Cohen uiterst rechts staat de eveneens geslaagde Teunissen 30

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 30