u Westerhof alias Cerrit Zwavel De rector Westerhof was eerst leraar schei kunde geweest en had daar de bijnaam Cer rit Zwavel aan overgehouden. Het was een sympathieke man voor wie we allemaal bang waren. Hij hield alles in de gaten en stelde zich bij het in- en uitgaan van de school steeds zichtbaar centraal in de gang op en smoorde zo iedere dreigende ordeverstoring in de kiem. Westerhof rookte zware Van Nelle die hij voor iedereen zichtbaar stond te rollen. Als er eens een leraar ziek was dan nam hij de betreffende klas persoonlijk over. Leerlingen in zo'n geval naar huis sturen was het laatste wat hij deed. De officier en zijn oppasser Wiskunde kregen we van meneer Vogelpoel, een oud-militair. Hij gaf geweldig goed les maar hij is vooral in mijn geheugen blijven hangen vanwege zijn onnavolgbare talent om te vertellen over de periode dat hij officier was. Daar waren wij gek op. We hin gen aan z'n lippen. Als we ons best deden beloofde hij aan het eind van de les nog een leuk verhaal over zijn in onze ogen legen darische oppasser, Stolk geheten. Vogelpoel en ook meneer Tooreman - de superaardige leraar scheikunde en biologie - spaarden postzegels en op woensdagmiddagen kon den we dan in het scheikundelokaal met hen ruilen. Janvier, let's dance In de derde of vierde klas gingen de meesten van ons na schooltijd naar de dansschool van meneer Janvier op de bovenverdieping van Hotel Centraal op de Markt. We leerden de foxtrot, de Engelse wals en de tango en - vooral - omgangsvormen tussen de seksen. Eén keer per jaar was er een schoolfeest met een band. In de kelder van Hotel Rotterdam werd er gedanst terwijl Westerhof persoonlijk toezicht hield. Als hij in een goede bui was werd het eindtijdstip van 12 uur naar halfeen verschoven. Ko Orlebeke, hbs-a 1951-1956 IS Protest 'De Vrije Veren' op de Axelsebrug, 29 mei 1958; links staat Hans Dey en rechts met de kwast Rien Verbrugge VRIJE VEREN Na de Tweede Wereldoorlog werden de veerdiensten over de Westerschelde vrij gesteld van tarief. Iedereen kon gratis over, ook met de auto ter bevordering van de wederopbouw. In 1949 besloot de regering tot een bijdrage voor de veerdien sten en voerde tarieven in voor vervoer per eerste klasse en voor auto's. Vervoer van passagiers per tweede klasse bleef wel gratis, maar de salons tweede klasse werden naar benedendeks verplaatst. Het vervoer van auto's over de Westerschelde steeg in de jaren 50 sterk en voor de dienst Vlissingen-Breskens werd de Prinses Beatrix gebouwd. Om de Prinses Irene te kunnen bouwen stelde regering de eis dat er een 'matig tarief' zou wor den ingevoerd. Het dagelijks bestuur van de Provincie Zeeland besloot om per 1 juli 1958 de tarieven in te voeren. Rond Pinksteren werd het Actiecomité Vrije Veren opge richt om tegen deze beslissing te ageren. De enige weg voor Zeeuws-Vlamingen over Nederlands grondgebied naar de rest van Nederland was via een van de veerdiensten over de Westerschelde. Hiervoor moeten betalen vonden zij niet gewenst. Honoré Colsen (1885-1980) verwierf bekendheid als leider van de Vrije Veren actie van 1958. ZEEUWS-VLAAMS VERENLIED (wijze Zeeuws Volkslied) Het vrije veer werd klein tarief Dit namen wij hier maar voor lief Nu wordt het ons echt veel te zwaar Dat boksen wij niet voor elkaar Wij eisen, naast belastingplicht Dat Algera nu eind'lijk zwicht Kom, Rijk, laat nu ook eens een veer Geef ons de vrije veren weer! 3i

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 31