De hang naar de vertrouwde (school)
omgeving is vrijwel ieder eigen maar
de drang naar vernieuwing was bij het
management van het PH in elk geval
groter. Het ruimtegebrek begon steeds
nijpender te worden. Eureka. Bij de uit
wisseling van het PH-symfonieorkest
met het harmonieorkest van het Open
baar Lyceum in Emmen zagen meege
reisde Terneuzense bestuurders en de
directie de combinatie van een school
met theater. Omdat er in Terneuzen
naast de uitbreiding van de school een
grote behoefte was aan een goed geoutil
leerd theater rees de vraag of een com
binatie van beide hier ook niet mogelijk
was. Burgemeester Rijpstra werd ingezet
voor de lobby in Den Haag maar voor
lopig waren er nog weinig vorderingen.
De viering van een reünie voor het
vijftigjarig bestaan van de school werd
uitgesteld tot 1965, het jaar waarin ver
wacht werd dat het nieuwe gebouw open
zou gaan.
Al in 1962 beklaagde Jansen zich
erover dat hij nog steeds geen definitieve
mededeling kon doen over de nieuwe
school. 'De voorbereidingen voor de bouw
vorderen langzamer dan ons lief is en
door allerlei onvoorziene omstandighe
den wordt de zaak vertraagd, hoewel er
nergens meer principiële, belangrijke
moeilijkheden overwonnen moeten wor
den.' De sportaccommodatie bij de school
was toen al wel klaar en bestond uit twee
voetbalvelden met een oefenstrook voor
atletiek. Die konden ze wel al gebruiken
omdat ze de oude velden op het Bolwerk
hadden moeten verlaten in verband met
de aanleg van het nieuwe sluizencomplex
voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen.
Met de komst van Dow naar Terneuzen
nam de welvaart in de streek enorm toe.
Waren auto's eind jaren vijftig nog een
zeldzaamheid, midden jaren zestig kwa
men ze binnen vrijwel ieders bereik. Pas
midden jaren zeventig reden de eerste
buitenleerlingen in oude wrakken naar
school.
Het PH stond in de Nederlandse
context vooraan als het onderwijsvernieu
wingen betrof. Zo werd W. Drijver in 1961
als de eerste schooldecaan op een school
in Zeeland aangesteld. In zijn motive
ring waarom die hard nodig was, schreef
Jansen: 'Steeds meer wordt de beroepen-
voorlichting gezien als een noodzakelijke
activiteit van de school. Thans begint
steeds meer het idee veld te winnen dat
de beroepenvoorlichting op een school
het best door een leraar kan worden
gedaan die de naam schooldecaan zal
krijgen.' Hij schreef dat in zijn 'Berich
ten en mededelingen' die een paar jaar
uitkwamen en veel praktische informatie
bevatten over het reilen en zeilen van de
school. Zo bedroeg het aantal leerlingen
415 in 1961, 25 procent van de leerlingen
was niet over gegaan en van de 43 eind
examenkandidaten werden er maar twee
afgewezen.
Niet alleen de brug naar het bedrijfs
leven via een decaan maar ook nieuwe
onderwijsvormen werden door de PH-lei-
ding belangrijk gevonden. Met een aantal
andere scholen werd het PH aangewezen
als plek voor het havo-experiment dat in
1963 begon, in 1966 gevolgd door het
atheneum. De Mammoetwet waarin de
onderwijshervorming was vastgelegd
werd in 1968 ingevoerd. In dat jaar kre
gen de eerste PH havo-leerlingen hun
einddiploma's. Er waren toen 538 leerlin
gen. Pas in 1994 werd de duizend gepas
seerd.
Dat gebeurde nog net in het oude
schoolgebouw. In 1969 werd zowel het
nieuwe theater dat tot Zuidlandtheater
was gedoopt en het nieuwe schoolgebouw
eindelijk geopend. Bij zijn vertrek bood
Jansen zijn Gedenkboek Rijks Hogere Bur
gerschool te Terneuzen 1913-1969 aan en
hij werd opgevolgd door Evert Wildeboer
die een collectie Appel-schilderijen had.
De nieuwe tijd had zich nu ook in het
bestuur van de school genesteld.
33