De hang naar de vertrouwde (school) omgeving is vrijwel ieder eigen maar de drang naar vernieuwing was bij het management van het PH in elk geval groter. Het ruimtegebrek begon steeds nijpender te worden. Eureka. Bij de uit wisseling van het PH-symfonieorkest met het harmonieorkest van het Open baar Lyceum in Emmen zagen meege reisde Terneuzense bestuurders en de directie de combinatie van een school met theater. Omdat er in Terneuzen naast de uitbreiding van de school een grote behoefte was aan een goed geoutil leerd theater rees de vraag of een com binatie van beide hier ook niet mogelijk was. Burgemeester Rijpstra werd ingezet voor de lobby in Den Haag maar voor lopig waren er nog weinig vorderingen. De viering van een reünie voor het vijftigjarig bestaan van de school werd uitgesteld tot 1965, het jaar waarin ver wacht werd dat het nieuwe gebouw open zou gaan. Al in 1962 beklaagde Jansen zich erover dat hij nog steeds geen definitieve mededeling kon doen over de nieuwe school. 'De voorbereidingen voor de bouw vorderen langzamer dan ons lief is en door allerlei onvoorziene omstandighe den wordt de zaak vertraagd, hoewel er nergens meer principiële, belangrijke moeilijkheden overwonnen moeten wor den.' De sportaccommodatie bij de school was toen al wel klaar en bestond uit twee voetbalvelden met een oefenstrook voor atletiek. Die konden ze wel al gebruiken omdat ze de oude velden op het Bolwerk hadden moeten verlaten in verband met de aanleg van het nieuwe sluizencomplex voor het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Met de komst van Dow naar Terneuzen nam de welvaart in de streek enorm toe. Waren auto's eind jaren vijftig nog een zeldzaamheid, midden jaren zestig kwa men ze binnen vrijwel ieders bereik. Pas midden jaren zeventig reden de eerste buitenleerlingen in oude wrakken naar school. Het PH stond in de Nederlandse context vooraan als het onderwijsvernieu wingen betrof. Zo werd W. Drijver in 1961 als de eerste schooldecaan op een school in Zeeland aangesteld. In zijn motive ring waarom die hard nodig was, schreef Jansen: 'Steeds meer wordt de beroepen- voorlichting gezien als een noodzakelijke activiteit van de school. Thans begint steeds meer het idee veld te winnen dat de beroepenvoorlichting op een school het best door een leraar kan worden gedaan die de naam schooldecaan zal krijgen.' Hij schreef dat in zijn 'Berich ten en mededelingen' die een paar jaar uitkwamen en veel praktische informatie bevatten over het reilen en zeilen van de school. Zo bedroeg het aantal leerlingen 415 in 1961, 25 procent van de leerlingen was niet over gegaan en van de 43 eind examenkandidaten werden er maar twee afgewezen. Niet alleen de brug naar het bedrijfs leven via een decaan maar ook nieuwe onderwijsvormen werden door de PH-lei- ding belangrijk gevonden. Met een aantal andere scholen werd het PH aangewezen als plek voor het havo-experiment dat in 1963 begon, in 1966 gevolgd door het atheneum. De Mammoetwet waarin de onderwijshervorming was vastgelegd werd in 1968 ingevoerd. In dat jaar kre gen de eerste PH havo-leerlingen hun einddiploma's. Er waren toen 538 leerlin gen. Pas in 1994 werd de duizend gepas seerd. Dat gebeurde nog net in het oude schoolgebouw. In 1969 werd zowel het nieuwe theater dat tot Zuidlandtheater was gedoopt en het nieuwe schoolgebouw eindelijk geopend. Bij zijn vertrek bood Jansen zijn Gedenkboek Rijks Hogere Bur gerschool te Terneuzen 1913-1969 aan en hij werd opgevolgd door Evert Wildeboer die een collectie Appel-schilderijen had. De nieuwe tijd had zich nu ook in het bestuur van de school genesteld. 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 33