HONDERD JAAR SCHOOL VAN DE TOEKOMST Stedelijke Scholengemeenschap De Rede en zijn rechtsvoorgangers Rijks-HBS, Petrus Hondius en De Rede kennen een rijke historie, die we in dit gedenk(tijd) schrift belichten. De geschiedenis vormt de rode draad in het geheel. De brieven, anekdotes, eigen bijdragen en interviews met (oud-) medewerkers en leerlingen geven kleur aan deze kroniek. Daarbij valt op dat persoonlijke ontwikkeling van leerlingen bij onze school sinds het begin centraal staat. De leerlingen krij gen vernieuwend onderwijs en worden in contact gebracht met muziek, toneel, dans en literatuur. Toch blikken we zeker niet alleen terug, hoewel een frisse kijk op de eigen geschiedenis een pre is. De geschiede nis van je eigen school kennen is een groot goed, want dan kun je zien welke zaken hetzelfde zijn gebleven en welke er echt zijn veranderd. Die mogelijk heid geeft dit gedenk(tijd)schrift in ruime mate. Er is natuurlijk ook plek vrijgemaakt voor een vooruitblik op de jaren die voor ons liggen, want was de school in het verleden te karakteriseren als wegbereider en voorloper, nu wil De Rede zich ook profileren als een school van de toekomst. In het colofon staan allen die op een of andere manier meegewerkt hebben aan de verwezenlijking van dit gedenk(tijd) schrift. Een speciaal woord van dank gaat uit naar Hans de Jong, oud-docent van De Rede, die de foto's bijeenbracht. Namens alle medewerkers aan deze publicatie wens ik u veel kijk- en leesplezier. Jack Begijn Voorzitter werkgroep 100-jarig bestaan Rijks HBS, Petrus Hondius en De Rede Deze speciale uitgave van het Zeeuws Tijdschrift is geheel gewijd aan een mid delbare school die honderd jaar geleden is opgericht. Het wil exemplarisch zijn voor het verhaal van willekeurig welke school. De school staat in Terneuzen en heet tegenwoordig de Stedelijke Scholen gemeenschap De Rede. Die telt meer dan i.ioo leerlingen en herbergt alle opleidin gen voor voortgezet onderwijs: gymnasi um, atheneum, havo, vmbo en leerwegon dersteunend onderwijs (lwoo). In deze publicatie zal slechts summier worden stilgestaan bij de organisatorische veranderingen van de school. Het zijn vooral de (oud)leerling en soms de leraar of directie die aan het woord komen door brieven, interviews of geschreven bijdra gen. Samen met het gebruikte bronnen materiaal brengen ze de geschiedenis op een luchtige manier tot leven en roepen een gevarieerd beeld op van een al lang bestaand instituut. De voormalige rector A.J. Jansen weet het in 1969 aan het gebruik van de tele foon dat het archief van de school steeds meer ambtelijk en onpersoonlijker werd. Hij concludeerde dat: 'We bepaald mede lijden moeten hebben met de schrijver die zich misschien over een halve eeuw geroe pen zal voelen om de geschiedenis van de Petrus Hondius te schrijven ter gelegen heid van het honderdjarig bestaan in het jaar 2013.' Wel waarde rector, dat medelij den heb ik bepaald niet nodig gehad. Het samenstellen van dit gedenk(tijd)schrift bracht mij terug in de schoolbanken. Ik vond het nog even inspirerend, aantrekke lijk en spannend als toen. Paul van der Velde Hoofdredacteur Zeeuws Tijdschrift

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 3