De Grote Verveling en (N)umber (N)ine De PH Kroniek zou nog tot eind jaren zeventig blijven verschijnen. De catacom ben van het Zuidlandtheater waren voor Jos de Mul en Paul van der Velde min stens zo interessant als de schoolkrant. Paul had tijdens zijn busreizen zinsflar den genoteerd en die gebombardeerd tot basistekst voor een toneelstuk waarvoor al snel een naam gevonden werd De Grote Verveling. Zij besloten het aan te kaarten bij de rector en die zag wel wat in het verband dat zij als middelbare scholieren met de werkende jeugd wilden leggen en wel via het eind 1974 opgerichte Jeugd Uit in Terneuzen (J'UIT). Jos en Paul werden spontaan lid van de twintig leden tellende op inspraak, dis cussie, marxisme en anarchisme drijven de groep. Werkende jongeren en middel bare scholieren gingen Terneuzen omto veren tot een plek met gelijke kansen voor iedereen. Na een zestal vergaderingen waren hun kameraden ervan overtuigd dat hun plan voor 'krities totaaltejater' invulling gaf aan het streven van J'UIT en uiteraard zouden alle leden meespelen in het stuk. Toneelervaring was overbodig want iedereen kon toch toneelspelen? De Mul en Van der Velde besloten uit voor zorg alle teksten van het stuk, evenals het applaus, op tape te zetten. De creatieve energie van J'UIT kon zich daama richten op de aankleding. Unaniem werd besloten dat het decor sober moest zijn, de toneelkleding zwart en de verlichting gedimd. Iedereen besefte dat De Grote Verveling wel eens echt verve lend zou kunnen worden. Er werd contact gezocht met de directeur van de muziek school, Anton van Prooijen die toevallig aan een zeer eksperimentele compositie werkte met elektronische klankeffecten en gesproken citaten van Mao en Che. De titel (N)umber (N)ine was een verwijzing naar de anonymisering van de maatschappij. De voorstelling op 6 april 1975 werd door meer dan honderd jongeren en leraren van het PH bezocht die het 'aandurfden met zichzelf geconfronteerd te worden'. Zij hoorden zinsflarden als: 'je bent zo vroeg zeg omdat die Marokkanen er nog niet zijn. die werken bij Fieret. Een ander wil het niet doen. geen een. ik ben er al eens geweest, ja juist, de boot zal niet varen, waarom niet? omdat het zo mistig is. die vaart wel. hé nee hoor. de ruiten zijn gekleurd, as op de kaarten, de sigaren dan sen in het doosje, wilde havanna's.' Deze fragmenten werden door muziekfragmenten van Pink Floyd en Grieg omlijst. Hoe meer het toneelstuk vorderde, hoe meer ze weggedrukt wer den door een manifest over een nieuwe communicatieve wereld. Met ongeveer vijftig aanwezigen die de confrontatie had den doorstaan werd tot diep in de nacht gediscussieerd over politiek engagement en de revolutionaire rol van intellectuelen, kunstenaars en werkende jongeren. Dichten in Artikof Ook de activiteiten op literair gebied van Paul van der Velde en Jos de Mul werden door de rector van PH omarmd want als de cultuur niet hier was dan moest die maar gehaald worden en dat paste binnen de traditie van de school. Drie dagen voor de opvoering van De Grote Verveling zat de eerste schrijversavond in Artikof er al op. Artikof lag vlak bij de binnenhaven onder aan de dijk op de kop van de Noordstraat tegen Café Belle Vue aangeplakt (beiden werden in 2013 gesloopt). Piet Blaauw, een reus van een kerel en Digna zijn verdienstelijk wandtapijtenbreiende part-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 45