Afscheid van de docenten Van der Ende, Kramer en
De Waal op 30 juni 1988. Achter de heren een tegel
tableau met de tekst 'Petrus Hondius predikant,
dichter en botanicus 1578-1621'
Programmaboek 75 jaar PH
Onder de bezielende leiding van docent
Nederlands, Cees de Bliek, werd er een
reünie georganiseerd ter gelegenheid van
het 75-jarig bestaan die maar liefst vier
dagen besloeg: 23, 24 en 30 september
en 1 oktober 1988. Er was een Vlaamse
kermis, een rommelmarkt, een actie voor
Bolivia, een autorally, een trimloop, een
jazzband en disco. In het gedenkschrift
Van Rijks H.B.S. tot P.H. Jubileumboek
1913-1988. Rijksscholengemeenschap 'Petrus
Hondius' onder redactie van Kees de Bliek
en Nand de Rijk, werd oud-leerlingen en
docenten gevraagd een beeld te schetsen
van de school zoals dat op hen was over
gekomen. Het leverde een herkenbaar
beeld op bij de reünisten.
De moderne brugklas
Het brugklassysteem van het PH onder
scheidt zich duidelijk van die van andere
scholen. Op het PH wordt er gewerkt
volgens het zogenoemde 'dakpannen-
systeem'. Dat wil zeggen dat de leerlin
gen, afhankelijk van het advies van de
directeur van de basisschool, geplaatst
konden worden in een mavo/havo- of
havo/vwo-brugklas. Het voordeel van dit
systeem is dat de leerlingen vanaf het
begin werken op het niveau waarvoor zij
zijn aangemeld. Bovendien hebben ze
de mogelijkheid om aan het einde van
het schooljaar door te stromen naar een
hogere afdeling dan waarvoor zij waren
aangemeld.
De brugklas wordt verder gekenmerkt
door de persoonlijke benadering van de
leerlingen. Zo krijgen alle brugklassers
elke maand een schoolvorderingenkaart
mee naar huis met daarop alle behaalde
cijfers. Ouders blijven op deze manier
volledig op de hoogte van de prestaties
van hun zoon of dochter. Daarnaast heeft
elke brugklas een eigen studieleider en
klassenleraar die, indien men dat wenst,
leerling en ouders thuis komt opzoeken.
In haar voorlichting, denk aan de onder
wijsmarkten en Open Dagen, wil de
school eerlijk en open naar buiten treden.
Op deze manier kunnen beloftes altijd
nagekomen worden.
Bijdrage aan 'Van Rijks H.B.S. tot P.H.
Jubileumboek 1913-1988' van Jack Begijn,
toenmalige teamleider brugklassen
Brugpieper
Kort na het begin van hun eerste school
jaar weten lang niet alle brugklassers wie
wie is, en dat betreft leraren, directieleden
en (in hun ogen stok-)oude leerlingen.
Aan het einde van de pauze staat een klas
eindexamenleerlingen te wachten op de
docent, de twee volgende lokalen in die
gang gaan bezet worden door twee brug
klassen. Het is dus hartstikke lawaaiig op
die gang; zo lawaaiig dat ik even ga kijken
wat er aan de hand is: eigenlijk niets.
Wel is een van de eindexamenleerlingen
mijn dochter. Die zegt op het moment
dat ik langsloop: 'Ik wil een kus van jou.'
Doodse stilte daalt onmiddellijk neer op
de gang. Hoe de brugklassers dat gehoord
hebben, weet ik nóg niet, maar gehoord
is het. En ongehoord is het ook, vinden
al die brugpiepertjes. Ik besluit meteen
het spelletje mee te spelen en zeg: 'Dat
is prima.' Ik geef mijn dochter een kus,
ik loop verder en nadat ik de gang allang
verlaten heb, is het nog steeds doodstil!
Koos van Kampen, docent scheikunde
1969-2006
Cadeautje
Denkend aan vroeger zie ik een stoet
van dwergen traag en onwennig voor
het eerst naar de lessen gaan. Oneindig
lijkende lange gangen maken het nieuwe
schoolgebouw voor veel brugklassertjes
tot een soort van labyrint. Gekoppeld aan
5°