Adri Janse tijdens zijn afscheid als rector van het Petrus Hondius, 1994 In 1994 kon Adri Janse met pensi oen dankzij de 40-dienstjarenregeling. Hij is vele jaren verbonden geweest aan het Petrus Hondius. Eerst als aardrijks kundeleraar, later als schooldecaan en vanaf 1987 als rector. Hij werd opgevolgd door Gerjan Hulscher. Na het vertrek van rector Hulscher in 1996 veranderde het organogram van de school drastisch. De algehele leiding kwam in handen van een algemeen directeur, Edwin van den Hoove, die ondersteund werd door drie sectordirecteuren en een directeur bedrij fsvoering. Mensen zijn bijzonder Ik wil degenen die mijn bijdrage lezen graag iets meegeven. Maar hoe doe je dat? Uiteindelijk heb ik bedacht om een antwoord te geven op de vraag: 'Wat deed mijn middelbare schooltijd mij?' en wat wil ik anderen door deze vraag te beant woorden meegeven? Mijn tijd op het Petrus Hondius heeft mij in belangrijke mate gevormd tot wie ik nu ben. Ik heb deze school als zeer vrij ervaren. Het gevoel te kunnen beginnen met een volwassen leven zoals ik dat zelf wil leiden. In combinatie met mooie weken in de zomervakantie bij mijn oud-tan te in Amsterdam en een reis geschonken door mijn ouders naar de Verenigde Staten toen ik in vwo 4 zat, was ik er klaar voor om in 1984 mijn vleugels in de Randstad uit te slaan. De leraar wiskunde Berends speelde viool in het Zeeuws orkest. Hij heeft bij mij het kunnen genieten van klassieke muziek opgewekt. De leraren De Zeeuw en Wink hebben mijn interesse voor een rol in de actieve politiek verder gestimu leerd. De Belgische docent geschiedenis - waarvan ik de naam helaas vergeten ben - heeft mij geleerd om niet bang te zijn tijdens het lesgeven. Wat heeft mij dat naast alle inhoude lijke kennis geleerd? Dat het belangrijk is om 'ergens voor te staan'. Dat als je dingen doet met bezieling je geen angst moet hebben om je te durven geven. Ook komen het boven de materie leren staan en je beperken tot de kern van de zaak je hele verdere carrière en leven van pas. Mijn tijd op het Petrus Hondius heb ik ervaren als een school met interesse in mensen en ze laten merken dat ze bijzon der zijn. Tot vandaag aan toe probeer ik daarnaar te leven en geef ik dat heel graag door aan anderen. Pieter Jan Esselbrugge, vwo 1978-1984 A la recherche du temps PH Maandagochtend, 2013, ergens rond ach ten. De schoolbel dreigt. De naam van dit geluid verraadt op geen enkele wijze zijn werkelijke aard en effect. Ooit wellicht een helder klinkende begeleider van gees telijke migratiestromen door smetteloze schoolgangen; nu vooral een zoemende zweepslag die leraar en leerlingen genade loos naar klaslokalen drijft. Gangen zijn volop in beweging. Snui vende koppen en piepende schoenen verraden haast. Voor deuren die dicht blijven formeren zich gestaag groepjes leerlingen. Mijn deur sluit ik (lokaal 1.32, Nederlands, BRO), terwijl de echo van de schoolsirene nog naklinkt. De les is begonnen. Stijn (A2b) komt voor de zoveelste keer - en steeds later - te laat. Schuchter, maar stoer mompelt hij iets (excuses?) en legt een roze briefje op mijn bureau. Het had ook dat andere klassieke schoolthea- terstukje kunnen worden: het schijnbaar nietsvermoedende gaan zitten (leerling), waarna zich traag maar voorspelbaar een 'te laaf-dialoog ontspint (leerling-leraar), steevast eindigend in het alsnog halen van het gewraakte briefje (leerling), die zichzelf daarmee alsnog een probleem op de hals haalt, maar óók die onbetaalbare vrijheid van nog éven ongebonden door de school te kunnen dwalen. Herinnering: medio jaren negentig, Petrus Hondius Lyceum in Terneuzen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 55