1 rr Time for Talent Trudy de Pooter zat van 1979 tot 1984 op de havo. Daarna volgde ze een opleiding Frans en Nederlands aan het Moller Instituut, een lerarenopleiding in Tilburg. Ze begon met lesgeven aan het PH in 1990. Ze geeft twintig uur les, wat haar een 0,8 fte (full time equivalent) aanstelling oplevert. Ze is minstens veertig uur bezig. Tachtig procent van de tijd gaat op aan lesgeven, lesvoorbe reiding en correctiewerk. De resterende tijd gaat op aan administratieve taken. Waarom ging ze talen studeren? 'Op het PH kregen we erg goed talenonderwijs en ik had er ook wel aanleg voor. Ik ben dus niet lang van school geweest en geef met veel plezier les. Daarnaast organiseer ik het Time for Talent-evenement waar een kleine twintig acts van leerlingen worden opgevoerd met toneel, dans en muziek. Nu loopt het weer als een trein maar af en toe zakt het in. Je moet wel leerlingen hebben die iets willen doen. Er zijn rond de honderd leerlingen bij betrokken, want er moet niet alleen gezon gen worden. Er dienen decors te worden opgebouwd, de techniek moet geregeld en er moet gesjouwd worden. De avond heeft plaats in het Scheldetheater en de zaal zit altijd afgeladen vol met ouders en familie die trots zijn op hun kroost. Na de optredens is er een after party in de foyer van het theater. Als lerares Frans ben ik natuurlijk geknipt voor de organisatie van de jaar lijkse schoolreis van 4 vwo naar Parijs. In diezelfde week vinden ook de reizen naar Canterbury, Berlijn en Rome plaats. We gaan dan met de bus naar Parijs waar we in een hotel in een voorstad (banlieu) slapen waar vandaan het hart van Parijs met de ondergrondse trein (RER) makkelijk bereik baar is. Voor velen is dat de eerste echte kennismaking met de rauwe multiculturele samenleving in de voorstad maar we gaan toch vooral voor de cultuur: het Louvre, de Notre Dame, Le Marais en Les Halles. Het is altijd heel intensief en tegelijk vormend voor de leerlingen. Trudy de Poorter. Foto: Anda van Riet Ik ben optimistisch over de toekomst van onze school. De toevoeging van het beroepsonderwijs zie ik echt als een ver rijking. Er is ook in toenemende mate een vermenging van schooltype naar onderwijs op maat. In de sportklassen zitten leerlin gen van alle schooltypen door elkaar. Dat creëert vriendschappen buiten de eigen klas om. Het gebruik van de iPad leidt tot verdichting van het contact tussen leraren en leerlingen. We zijn een van de eerste scholen in Nederland waar geëxperimen teerd wordt met de iPad. Best gek: geen boeken meer. Alle lesstof staat erop. In het begin leken de brugklassers net zom bies want ze liepen door de gang met het oplichtende scherm open. Daar zijn nu afspraken over gemaakt. Na de les gaat de iPad in de (vrij lege) tas. Het eerste jaar zit er bijna op en niemand wil terug naar de boeken. Toen ik op PH zat kon alles en dat is op De Rede op een andere manier zo gebleven.' Interview met Trudy de Pooter

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 63