DE MENING ■LEERLINGEN .Óm een indruk te krijgen van wat de leerlingen van 1 hun school vinden, werden vijftig leerlingen van alle onderwijsvormen elf vragen gesteld. Hieronder de antwoorden op de vragen kort samengevat. Deze proef maakt geen enkele aanspraak op representati viteit, maar uit de antwoorden kan iedereen zelf wel een beeld vormen. Welk vak vind je het leukst? Engels, informatica, Frans, praktijk bakke rij, praktijk horeca, geen, muziek, metaal, metselen, schilderen, Duits, maatschap pijleer, nah, scheikunde, tussenuren, gym nastiek, biologie, economie, geschiedenis. Wat vind je van de sfeer in de klas? Toppie, een gezellige boel, relaxt, stom, geen bal aan, f... up, goed, chili, gaat wel, slecht, gaaf, goede sfeer, onrustig, weinig intellec tuelen, ik kan op mijn klasgenoten rekenen, uitstekend, neutraal, all right, ok, leuk. Wat vind je van de sfeer op school? Aangenaam, goed weinig problemen, prima, beetje saai, leuk, soms geinig verder geen bal aan, slecht, chili, soms leuk, oké, sommigen zijn irritant, ongezellige aula met vriendelijke conciërges, gewoon nor maal iedereen gaat goed met elkaar om, met leeftijdsgenoten gezellig, uitstekend, neutraal, de muren zijn zo kaal, zesje. Wat vind je van de leraren? Gezellige donders, meestal niet streng, aardig, sommige grappig andere niet, soms geinig, rare vogels, goed, ze waar deren het als je zelf met een idee komt, mwaa, varieert enorm, wel chili, vermoei end, dramatisch, oké. Heb je contact met leerlingen die niet in je eigen schooltype zitten? Op drie na beantwoordden de leerlingen dit met ja. Wordt er op school voldoende gebruik gemaakt van IT? 90 procent beantwoordde de vraag met ja. Anderen willen beter pc's en iPads en de leraren moeten er meer gebruik van maken. Is er voldoende praktijkmateriaal? 80 procent beantwoordde de vraag met ja. Anderen zeggen dat het materiaal is ver ouderd en dat er meer van moet zijn. Deze school geeft mij voldoende vooroplei ding voor de toekomst (schaal 1 tot 5]. De leerlingen geven gemiddeld een cijfer van 3.75. Wat moet er veranderen op school? Fruit in de pauze, groter assortiment in de kantine, leraren moeten niet alle toet sen in de laatste weken plannen, de kleu ren, de meisjes, minder streng, alles, de boekenregeling, niks, schilderen afschaf fen, veel, gamedag een keer in de maand, communicatie moet duidelijker, lokalen opleuken, betere apparatuur, minder tus senuren, snellere computers, de jongens, buiten de gele lijnen moet gerookt mogen worden, meer uitjes, minder verplich tingen, docenten moeten beter plannen, gezond voedsel in de kantine, weg met de iPads. Wat wil je nog kwijt? Niks, aanwezigheidslijst, tekorten, mijn rughaar, liefdesverdriet, onzekerheid, minder toetsen, toppertje. Tot slot: Kom je naar de reünie in 2038? Ja natuurlijk, nee, wie weet, sowieso niet, vast wel, weet ik niet, als ik dan nog leef, dat zie ik dan wel, misschien, absoluut, ja cool. 67

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 67