'DE REDE MOET KRIMPBESTENDIG WORDEN' De ambities van Anton du Pont en Lex Arnoldus 7° Stedelijke Scholengemeenschap De Rede liep van oudsher voorop waar het gaat om vernieuwing. Soms was dat meer idealistisch, pedagogisch-didactisch geïnspireerd. Dan weer vooral pragmatisch, inspelend op dwingende sociaal-maatschappelijke om standigheden. Ook nu staat de school voor, zoals dat zo mooi heet, 'nieuwe uitda gingen'. Welke? Het College van Bestuur (CvB), bij monde van Anton du Pont en Lex Armoldus, legt uit. Oscar Steens interviewde beide bestuursleden. Als er één sector is waar de ene veran dering over de andere buitelde, dan is het het onderwijs wel. Van hbs tot mid denschool, van Mammoetwet tot Tweede Fase. U heeft veel van de vernieuwingen meegemaakt of kunnen aanschouwen. Hoe kijkt u daarop terug? Achtergrond van deze vraag: u bent bij De Rede nu zelf bezig met een ingrijpende verande ringsoperatie... Arnoldus: 'Ik heb zelf niet in het voort gezet onderwijs gewerkt, maar ik zag natuurlijk wel wat er gebeurde. Veel is te verklaren uit de tijdgeest. Maatschap pelijke veranderingen leidden er in mijn sector toe dat het volwassenenonderwijs uit het publieke domein werd gehaald en zich volledig ontwikkelde tot een private zaak.' Du Pont: 'Ik vond het boeiende pro cessen, maar dat niet alleen. Ik vond dat vernieuwing hard nodig en logisch was. We hadden te maken met een traditio neel onderwijssysteem met onder andere frontaal, klassikaal onderwijs, terwijl de maatschappij in hoog tempo veranderde. Het onderwijs leek achter te blijven, bleef vaak ook achter. Voor mij is de belang rijkste leerervaring in het mbo geweest dat docenten daar zelf de vernieuwingen konden dragen. Wat wil je nog meer: de core business, het mogelijk maken van het leerproces, dan heb je het over de profes sionals in de klas. Ja, natuurlijk moest er soms wel een stap genomen worden. Vroeger ging de deur van het klaslokaal dicht en als het rustig bleef, dan was de directie tevreden. Nu wil je weten wat er in de klas gebeurt; of er bijvoorbeeld een consistente opbouw zit in het onderwijs. In hoeverre zijn leerlingen en docenten door de jaren heen veranderd? Du Pont: 'De leerling is meer veranderd dan de docent. Neem de digitalisering, de informatieverwerking. Leerlingen weten daar vaak wel raad mee, maar bij docen ten mag je gerust spreken van een kloof tussen die ontwikkelingen en het onder wijs dat ze geven.' Heeft dat te maken met de lerarenoplei dingen Du Pont: 'Toen ik destijds in het mbo met lerarenopleidingen te maken kreeg, maakten ze op mij een nogal traditionele indruk. Ze wisten daar absoluut niet wat er om hen heen gebeurde en leidden dan ook niet adequaat op voor een moderne wereld. Ik ga ervan uit dat opleidingen nu wel ingericht zijn op modern onderwijs.' Voordat we overgaan tot het centrale onderwerp van dit gesprek, namelijk de toekomst van De Rede, even een paar issues die op elke middelbare school gere geld de aandacht vragen en dus niet te negeren zijn. Allereerst: de toegenomen werkdruk. Hoe zit dat op De Rede? Arnoldus: 'We hebben in 2012 een mede- werkertevredenheidsonderzoek gedaan. Conclusie: men vond de werkdruk hoog, maar men gaf ook aan dat er geen sprake was van een toename van fysieke last.' Du Pont: 'Met die werkdruk is overi gens - heel ongenuanceerd gesteld - wel iets eigenaardigs aan de hand. Begin jaren negentig werd het zogenoemde taakbeleid verplicht; daarin moest je je uren gaan bij houden. Toen ineens kwamen docenten erachter dat ze hun werk niet meer in die

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 2013 | | pagina 70